پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هر گونه جابه جایی دام بدون پلاک و بدون گرفتن گواهی بهداشتی در داخل و در مبادی ورودی و خروجی این استان، قاچاق است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

افشین قطبی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس شیوه نامه خرید، فروش، حمل و نگهداری دام‌های زنده که در بهمن سال گذشته و در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به تصویب رسید و پس از امضای رئیس جمهوری به همه استان‌ها ابلاغ شد همه مالکین دام‌های زنده موظف به پلاک‌کوبی و ثبت دام‌های خود در سامانه جامع هویت گذاری بوده و فرصت هویت‌گذاری نیز یک سال اعلام شده‌است.

وی بیان کرد: با توجه به پایان فرصت هویت گذاری، هر گونه جابه‌جایی دام (گاو، اسب، شتر، گاومیش، گوسفند و بز) و صدور گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه‌ای برای تردد دام بین همه استان‌ها و شهرستان‌ها از تاریخ ۱۵ بهمن تنها برای دام‌هایی که پلاک کوبی شده و اطلاعات آنها در سامانه جامع هویت گذاری ثبت شده امکان پذیر است.

قطبی اضافه کرد: براین اساس همه دامداران موظف هستند با مراجعه به عوامل هویت‌گذار در شهرستان و استان نسبت به پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌های خود اقدام کنند.

وی اظهار داشت: براساس شیوه نامه یاد شده استان بوشهر جزو استان‌های الف کشور (استان‌های مرزی) است و جابه جایی دام بین این استان با استان‌های همجوار از همان ابتدای ابلاغ شیوهنامه اجباری بوده و جابه‌جایی دام بین استان با استان‌های همجوار منوط به پلاک کوبی و ثبت در سامانه است اما با توجه به پایان فرصت قانونی اعلام شده، از تاریخ ۱۵ بهمن لزوم پلاک کوبی مربوط به کل کشور بوده و در صورت مراجعه به استان‌های دیگر برای خرید دام، نسبت به خریداری دام‌های پلاک کوبی و ثبت شده در سامانه جامع هویت گذاری اقدام و با مراجعه به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه، ضمن اطمینان از صحت پلاک‌های درج شده روی گوش دام نسبت به گرفتن گواهی بهداشتی حمل نیز اقدام کنند.

وی گفت: هر گونه جابه‌جایی دام در داخل استان نیز منوط به پلاک کوبی و گرفتن گواهی بهداشتی است و در صورت حمل بدون پلاک و بدون گرفتن گواهی بهداشتی چه در داخل و چه در مبادی ورودی و خروجی استان، به عنوان قاچاق است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

قطبی گفت: همچنین جوجه ریزی در سال جاری در این استان از ۲۰ میلیون قطعه فراتر رفته و تولید گوشت مرغ استان به ۳۶ هزار تن می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پرورش طیور در این استان به شیوه صنعتی با یک واحد آموزشی و ترویجی مربوط به اداره کل کشاورزی قبل از انقلاب با ظرفیت پنج هزار قطعه در هر دوره در اطراف برازجان شروع شد که این واحد تا ابتدای انقلاب به عنوان تنها واحد صنعتی مرغداری با دو دوره جوجه ریزی و تولید بسیار ناچیز در سال قلمداد می‌شد.

قطبی افزود: پس از انقلاب و بویژه در سه دهه اخیر به دلیل شرایط مناسب استان بوشهر در امر پرورش تعداد واحدهای مرغداری به ۲۲۷ واحد پرورش نیمچه گوشتی و ظرفیت ۶.۶ میلیون قطعه در هر دوره رسیده‌است.

وی بیان کرد: وجود سالن‌های پرورشی مناسب و مجهز به سیستم‌های نوین گرمایشی، سرمایشی، آبخوری، دان خوری و تهویه، تعداد چهار دوره پرورشی میانگین جوجه ریزی در طول سال، میانگین طول دوره ۴۴ روزه ، با میانگین وزن مرغ زنده ۲.۴ کیلوگرم و با مصرف حداقلی دارو در واحدهای مرغداری استان با سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم سه هزار نفر از جمله مشخصات صنعت مرغ گوشتی در استان بوشهر است.

وی گفت: ۲ واحد کارخانه جوجه کشی و یک مزرعه مرغ مادر گوشتی برای نخستین بار در سال آینده نیز در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شوند و با فعالیت این واحدها ضمن کامل کردن زنجیره صنعت مرغ گوشتی در استان موجب تامین بخشی از جوجه یک روزه واحدهای پرورش گوشتی موجود در استان نیز می‌شود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group