چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

شرکت هواپیمایی آمریکایی بوئینگ برای اولین بار از سال ۱۹۶۲ در ماه ژانویه، اولین ماه سال جدید میلادی هیچ سفارش جدیدی دریافت نکرده است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از رویترز، شرکت هواپیمایی آمریکایی بوئینگ درپی حوادث پیش آمده برای هواپیما‌های پرفروش ۷۳۷ مکس و زمین‌گیر شدن آن‌ها، برای اولین بار از سال ۱۹۶۲ در ماه ژانویه، اولین ماه سال جدید میلادی هیچ سفارش جدیدی دریافت نکرده است.
این در حالی است که شرکت هواپیماسازی فرانسوی ایرباس هفته گذشته از بزرگترین سفارش خود در ماه ژانویه خبر داد و گفت، سفارش خرید ۲۷۴ فروند هواپیمای جدید دریافت کرده است.
بوئینگ که پس از دومین مورد سقوط هواپیمای ۷۳۷ مکس در ماه مارس گذشته با بحران روبرو شده است از تحویل ۱۳ فروند هواپیمای جدید در ماه گذشته به مشتریانش خبر داد.
در این شرایط اکثر مشتریان این شرکت تا زمانیکه بازرسان مجوز پرواز مجدد هواپیمای ۷۳۷ مکس را صادر کنند، از ثبت سفارش جدید خرید این مدل هواپیما خودداری می‌کنند، موضوعی که باعث پیش افتادن شرکت رقیب اروپایی ایرباس از همتای آمریکایی اش شده و ضرر‌های مالی ماهانه عظیمی به بوئینگ وارد کرده است.
شرکت بوئینگ در سال ۲۰۱۹ شاهد بدترین سال خود در زمینه ثبت سفارشات طی دهه‌های گذشته بود، به طوریکه باعث اولین توقف تولید مدل ۷۳۷ در ۲۰ سال گذشته شد و مدیر این شرکت در دسامبر گذشته استعفا داد.
شرکت بوئینگ هنوز منتظر زمانی است که مدل ۷۳۷ مکس مجوز پرواز مجدد دریافت کند، این موضوع بدین معنی است که این شرکت تا آن زمان نمی‌تواند این هواپیما را به مشتریان تحویل دهد و مبلغی دریافت کند.
شرکت بوئینگ پیش از این اعلام کرده است که تا نیمه سال ۲۰۲۰ به هواپیما‌های ۷۳۷ مکس این شرکت اجازه کار نخواهد داد.
این موضوع باعث میلیارد‌ها دلار ضرر مالی برای این شرکت و همچنین مشتریانش شده است.
در این میان شرکت‌های هواپیمایی مجبور شده اند هواپیما‌های ۷۳۷ مکس را تا اواسط سال ۲۰۲۰ از جدول پرواز خود خارج کنند، مسئله‌ای که به لغو هزاران پرواز منتهی می‌شود.
شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده است شرکت بوئینگ تلاش می‌کند برای مقابله با افزایش هزینه‌ها پس از دو سانحه هوایی مرگبار برای هواپیما‌های مدل ۷۳۷ مکس خود، بیش از ۱۰ میلیارد دلار وام بگیرد.
بوئینگ تاکنون دست کم ۶ میلیارد دلار از بانک‌ها وام گرفته و در حال گفت‌وگو با دیگر منابع برای قرض گرفتن مبالغ بیشتر است.
این در حالی است که تحلیلگران تخمین می‌زنند که شرکت هواپیما سازی بوئینگ به علت زمین گیر شدن هواپیماهایش حدود یک میلیارد دلار در ماه از دست می‌دهد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group