جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمین و تربیتی کشور با اشاره به لزوم یادگیری زندانیان به سواد گفت: هیات های رسیدگی و بررسی وضعیت پرونده های زندانیان به ۱۶ استان کشور اعزام خواهند شد.

ندا قاسمیان پور-به گزارش دیارجنوب، رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمین و تربیتی کشور در نهمین جلسه شورای اداری شهرستان دشتستان اظهار داشت: یکی از دغدغه های بزرگی که رئیس قوه قضائیه از بدو ورود در طرح تحول خود دنبال می کند بحث کاهش ورودی پرونده به سیستم قضائی، تشکیل پرونده و کاهش جمعیت کیفری زندان ها است.

وی با بیان اینکه در این راستا طرح ها و برنامه های مناسبی در عرصه های مختلف آماده و پیگیری می شود بیان داشت: در حوزه قوه قضائیه فعالیت هایی با اصلاح بعضی رویه ها و فرآیندها برای کاهش ورودی ها آغاز شده است.

edari nohom 1

اصغر جهانگیر با اشاره به بحث شوراهای حل اختلاف بیان داشت: برای ارجاع پرونده هایی که می تواند به سازش منجر شود و برای جلوگیری از ورود پرونده های بی جهت به دادگاه ها و سیستم های دادسرایی، اقداماتی انجام گرفته است.
وی برنامه ها و اقدامات مورد نظر در این راستا را برشمرد و عنوان کرد: بحث کاهش جمعیت کیفری با اصلاح دستورالعمل جمعیت کیفری زندان ها و تقویت روش های اصلاحی، بررسی زندانیان بلاتکلیف، بررسی پرونده های زندانیان مشمول آزادی مشروط، بررسی افرادی که نصاب قراری و متناسب ندارند، بررسی افرادی که داری حسن رفتار بوده و شامل تخفیفات قانونی می شوند.
اصغر جهانگیر در ادامه اضافه کرد: این برنامه ها از جمله دستوراتی است که رئیس قوه قضائیه به دنبال پیگیری پیگیری سریع و انجام آن است.

وی با بیان اینکه ما بعنوان یکی از بخش هایی که تحت امر ریاست قوه قضائیه هستیم افزود: هیات هایی در این خصوص تشکیل شده تا در همه استان ها به صورت موردی حضور یافته و تک به تک زندانیان را ملاقات و پرونده هایشان را مورد پیگیری و بررسی قرار دهند.
اصغر جهانگیر تاکید کرد: در هفته ای که در پیش رو داریم ۱۶ هیات را به ۱۶ استان اعزام خواهیم کرد تا با رسیدگی و بررسی وضعیت زندانیان به صورت چهره به چهره بتوانیم تا پایان سالجاری گزارش وضعیت آنها را در راستای کاهش جمعیت کیفری و دستوراتی که صادر شده عملیاتی کنیم.

edari nohom 1

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمین و تربیتی کشور یکی از مهمترین کارها در راستای اصلاح و تربیت را کارهای فرهنگی در حوزه زندان ها دانست و افزود: مجموعه سازمان زندانها در چندین سال متوالی بعنوان یکی از دستگاههای برتر فرهنگی در حوزه قرآنی و ترویج فرهنگ نماز شناخته شده است.

وی درخصوص برتر بودن در امورات فرهنگی بیان داشت: بیش از ۶۰۰ روحانی به صورت شبانه روزی خدمات فرهنگ سازی را به صورت برنامه ها و کلاس های آموزشی احکام و مسائل اسلامی در زندان ها به زندانیان ارائه می دهند که با این آموزش ها فرهنگ قرآنی و اسلامی رو به رشد بوده است.

اصغر جهانگیر با اشاره به اینکه زندانیان از امتیازات قانونی برخوردار نمی شوند مگر اینکه سواد داشته باشند، تاکید کرد: همه زندانیان به جز افراد دارای بیماری و سن بالای ۵۰ سال، ملزم به یادگیری سواد هستند.
وی تصریح کرد: این اقدامات آموزشی نشان دهنده تلاش های ما در حوزه فرهنگی در جهت آموزش های عمومی و اسلامی است.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمین و تربیتی کشور خاطرنشان کرد: در بحث آموزش، مسائل اصلاح و تربیتی در زندان ها را به صورت جدی پیگیری و طبق نگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری که باید زندان ها تبدیل به دانشگاه شوند را سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد.
وی در پایان بیان داشت: امید داریم که شاهد توسعه فعالیت های فرهنگی و اصلاحی زندان ها بوده و بتوانیم زندانها را تبدیل به دانشگاه اسلامی کنیم.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group