جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

11 بهمن مهلت بررسی شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات مجلس تمام می شود.97 نماینده مجلس در لیست ردصلاحیت شدگان هستند که به گفته سخنگوی شورای نگهبان 90 نفر از آن ها به دلیل سواستفاده مالی و اقتصادی تایید نشدند.

به گزارش دیارجنوب، 11 بهمن مهلت بررسی شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات مجلس تمام می شود.97 نماینده مجلس در لیست ردصلاحیت شدگان هستند که به گفته سخنگوی شورای نگهبان 90 نفر از آن ها به دلیل سواستفاده مالی و اقتصادی تایید نشدند.
طبق برنامه اعلام شده برای برگزاری انتخابات، 11 بهمن زمان اظهار نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت کلیه داوطلبان و اعلام آن به وزارت کشور است، البته بعد از آن مجددا شورای نگهبان شکایات احتمالی داوطلبان را رسیدگی می کند تا اینکه در روز 22 بهمن اسامی نهایی از طریق وزارت کشور اعلام شود.
بررسی صلاحیت داوطلبان در انتخابات موضوعی مناقشه انگیز در ادوار مختلف بوده اما تفاوت این دوره با دوره های گذشته در رد صلاحیت 97 نماینده مجلس آن هم به گفته کدخدایی به دلیل سواستفاده مالی و اقتصادی است، رکوردی که در تاریخ رد صلاحیت ها بی سابقه بوده و حتی بیشتر از انتخابات مجلس هفتم است.
این رکورد شکنی واکنش های متعددی را به دنبال داشت، در راس آن علی لاریجانی رییس مجلس است که در مقام دفاع از نمایندگان تاکید کرد:« در رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه ها منعکس شد که این رد صلاحیت ها عمدتا مربوط به سوء استفاده های اقتصادی بوده است؛ این مطلب درست نیست، زیرا در نامه‌هایی که هیات نظارت به نمایندگان داده اند، به بندهایی اشاره شده که مربوط به این امر نیست، البته برخی این گونه بوده است.چرا مطلب باید درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوءاستفاده نمایند و نظام را متهم به فساد کنند.»
بعد از این اظهارات برخی دیگر از نمایندگان در دقاع از خود تاکید کردند رد صلاحیت آن ها ارتباطی به موضوعات مالی ندارد، حتی صحبت از طرح شکایت از کدخدایی به میان آورد، صحبتی که مشخصا محمود صادقی نماینده تهران به آن اشاره داشت و گفت که برخی از نمایندگان و حتی کاندیداها قصد طرح دعوا علیه کدخدایی دارند او همچنین در توییتی پشت پرده تاکید بر اصرار به مفاسد مالی و اخلاقی را تضعیف جایگاه نهاد پارلمان در نظام حکمرانی دانست؛ ادعایی که هنوز اثبات نشده است.
انتقادات به شورای نگهبان محدود به رد صلاحیت شدگان نیست؛ عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران که اجازه ثبت نام در انتخابات به دلیل محدودیت سنی نداشت نیز درنطق خود میزان رد صلاحیت‌ها را «شوک‌آور» توصیف کرد و گفت: «اگر مجلس در رأس امور نباشد، بهتر است یک مجلس مشورتی ایجاد شود تا کشور را اداره کنیم و اعضای آن هم انقلابی باشند.» هاشم‌زایی با اشاره به استدلال سخنگوی شورای نگهبان درباره پرونده‌های اقتصادی اکثر رد صلاحیت شدگان پیشنهاد داد: «از رهبر انقلاب می‌خواهم دادگاه صالحه تشکیل شود و آن ۹۰ نفر و سخنگوی شورا را با هم محاکمه کنند.» در همین باره نیز علی نوبخت نماینده دیگر تهران که در انتخابات ثبت نام نکرده در توییتی از این پیشنهاد هاشم زایی استقبال کرد.
برای بررسی بیشتر علت رد صلاحیت نمایندگان را از برخی از آن ها جویا شدیم که در زیر می خوانید:
محمدکاظمی نماینده ملایر: علت اعلام نشده ، اعتراض کرده ام.
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه : علت اعلام نشده، اعتراض کردم.
طیبه سیاوشی نماینده تهران: طبق بند۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات یعنی عدم التزام عملی به جمهوری اسلامی رد صلاحیت شدم، اعتراض کردم.
فاطمه سعیدی نماینده تهران: علت رد صلاحیت بند 2 ماده 28 قانون انتخابات است که اعتراض کردم.
حمیده زرآبادی نماینده تهران: علت رد صلاحیت بند 1 ماده 28 قانون انتخابات درباره عدم التزام به اسلام اعلام شده، اعتراض کردم وخواستار ارائه مستندات شدم.
بهرام پارسایی نماینده شیراز: علت رد صلاحیت عدم التزام عملی به نظام اعلام شد که اعتراض کردم.
سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین: علت عدم التزام به اسلام اعلام شد که اعتراض کردم.
محسن کوهکن نماینده لنجان: عدم التزام به اسلام علت رد صلاحیتم اعلام شده، اعتراض کردم و درخواست ارائه مستندات داشتم. فکر میکنم موضوع دو پروژه مسکن مجلس در میان باشد.
قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر: عدم التزام به اسلام را دلیل رد صلاحیت اعلام کردند. هنوز مستنداتی ارائه نشده است.
قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند: عدم التزام به نظام علت ردصلاحیت علام شده، اعتراض کردم.
مسعود گودرزی نماینده ممسنی : بر اساس بند 1 و 2 ماده 28 قانون انتخابات یعنی عدم التزام عملی به اسلام و نظام رد صلاحیت شدم ؛ مستنداتی ارائه نکردند.
غلامرضا حیدری نماینده تهران: عدم التزام عملی به نظام را به عنوان دلیل رد صلاحیت اعلام کردند، اعتراض کردم.
همچنین به گفته پارسایی نماینده مجلس 5 عضو هیات نظارت بر انتخابات شورها یعنی میرزایی نیکو، کولیوند، تجری ، محمودی شاه‌نشین و خودش نیز رد صلاحیت شده اند که کی از دلایل آن قانون‌مداری و پایبندی به قانون و حقوق کاندیداها در انتخابات شورای شهر است و ربطی به مسائل مالی ندارد.
فارغ از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ابهام وسوال بخشی از افکار عمومی و برخی از نمایندگان این است که اگر شورای نگهبان نماینده ای را فاقد صلاحیت برای شرکت در انتخابات می داند چه طور آن نماینده صلاحیت رسیدگی به وظایفش در چند ماه باقی مانده عمر مجلس دهم را دارد، آیا بهتر نبود شورای نگهبان این موارد را قبل از انتخابات اعلام می کرد و منتظر ثبت نام ها و به دنبالش بررسی صلاحیت ها می ماند؟ قطعا نتیجه پاسخ به این سوالات و ابهامات تقویت جایگاه مجلس است./ تابناک

استان بوشهر

Template Design:Dima Group