سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

قیمت فایل‌های اعلامی خودرو در فضای مجازی در حالی افزایش می‌یابد که بررسی‌ها نشان می دهد حجم واقعی خرید و فروش خودرو به کف رسیده و برخی برای توصیف شرایط از واژه قفل شدگی بازار استفاده می‌کنند.

به گزارش دیارجنوب، قیمت فایل‌های اعلامی خودرو در فضای مجازی در حالی افزایش می‌یابد که بررسی‌ها نشان می دهد حجم واقعی خرید و فروش خودرو به کف رسیده و برخی برای توصیف شرایط از واژه قفل شدگی بازار استفاده می‌کنند.
اولین روز بهمن ماه در حالی سپری شد که قیمت فایل‌های اعلامی خودروهای پرخریدار،خصوصا خودروهایی با قیمت‌های کمتر از صد میلیون تومان با رشد قیمت روبرو شدند. با این حال اما حجم خرید و فروش با کاهشی شدید روبرو شده است . یکی از فعالان بازار خورو در گفتگو با خبرآنلاین درباره وضعیت بازار خودرو گفت: مدتهاست حتی یک دستگاه خودرو نفروخته‌ام و طی چند سال اخیر برای اولین بار است که با این مشکل روبرو شده‌ام.
وی حجم رکود را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: جو روانی بازار از ابتدای سال جاری عکس وضعیت واقعی شک گرفت.وقتی قیمت‌ها در بازار با افزایش بسیار بالا روبرو شد، بازار با رکودی جدی مواجه شد. در سال جاری کاهش قیمت دلار این انتظار را برای خریداران به وجود آورد که قیمت‌ها باید کاهش یابد اما دیدیم که در عمل به دلیل کاهش حجم تولیدات،عرضه به بازار با مشکل روبرو شد.
وی تاکید کرد: برخی فعالان قدیمی بازار می‌گویند این حجم از رکود در دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
چرا بازار کساد است؟
تماس با انبوه فایل‌های اعلامی در فضای مجازی نکته‌ای مهم را روشن می‌کند. هر چند اغلب آگهی‌ دهندگان پراید را با قیمت ۵۸ میلیون تومان و ۵۹ میلیون تومان آگهی کرده بودند اما با اندکی پافشاری حاضر می شدند تخفیف‌های ویژه حتی تا دو میلیون تومان نیز بدهند. یکی از آگهی دهندگان تاکید کرد در ازای پول نقد حاضر است پراید ۱۱۱ را ۵۶ میلیون تومان بفروشد و تاکید کرد که از مهر ماه تا کنون به دنبال فروش این خودروست. برخی وضعیت معتقدند این آخرین تلاش‌های دلالان برای رشد قیمت خودروست . این وضعیت در مورد سایر خودروها نیز به چشم می‌خورد اما شرایط خودروهای گازسوز و وانت با دیگر خودروها متفاوت است.
سهمیه‌ها قیمت تعیین می‌کنند
قیمت انواع وانت در بازار پس از اعلام سهمیه بندی بنزین با رشدی فزاینده مواجه شده است. میزان افزایش قیمت در برخی مدل‌های وانت افزایشی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان داشته است. سهمیه بالاتر خودروهای وانت در قیاس با خودروهای شخصی عامل رشد قیمت خودروست . وانت‌های پرمصرف ماهانه نزدیک به ۴۰۰ لیتر سهمیه بنزین دارند. در عین حال خودروهای گازسوز نیز در شرایط کنونی با رشد قیمت مواجه هستند.
قیمت‌ها به کدام سمت می‌روند؟
بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد کشش خرید خودرو در بازار وجود ندارد از این رو بخشی از قفل شدگی بازار به نبود قدرت خرید باز می‌گردد. از سوی دیگر بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و قول وزیر صنعت، معدن و تجارت در دو ماه آتی حجم خودروهای تولیدی با افزایش مواجه خواهد شد در نتیجه ورود خودروهای جدید به بازار می‌تواند زمینه را برای کاهش قیمت‌ها فراهم کند. به این ترتیب شاید بازار با خرق عادتی آشکار روبرو شود و قیمت‌ها شب عید کمتر از قیمت‌های کنونی باشد./ خبرآنلاین

استان بوشهر

Template Design:Dima Group