سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

رئیس پلیس فتا استان بوشهر بر لزوم دقت بیشتر هم‌وطنان عزیز در استفاده از کارت عابر بانک با توجه به افزایش سرقت‌ به‌صورت اسکیمینگ (Skimming) تأکید کرد و گفت: انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز توسط خود فرد می‌تواند ترفند اسکیمر مجرمان سایبری را خنثی نماید. اما زمانی که رمز را اعلام می‌کنید یعنی به مجرمان سایبری اجازه داده‌اید تا از حساب بانکی شما به صورت غیر مجاز برداشت کنند.

به گزارش دیارجنوب، سرهنگ مهدی قاسمی اظهار کرد: با توجه به اینکه اغلب افراد به دلیل عدم حمل پول نقد حتی خرید‌های کم‌بهای خود را از طریق کارت‌های عابر بانک انجام می‌دهند، این موضوع نشان می‌دهد که کارت‌های اعتباری حضور چشمگیری در زندگی هم‌وطنان دارد. برخی افراد نیز از طریق اینترنت اقدام به انجام کارهای بانکی و پرداخت هزینه‌های خرید خود می‌کنند که با توجه به وجود آسایش و امنیت بالا در خریدهای اینترنتی، بازهم امکان سرقت اطلاعات و در نتیجه سرقت پول کاربر از طریق حملات فیشینگ و موارد مشابه دیگر وجود دارد.
وی افزود: اما در چند سال اخیر مردم با مشکل سرقت‌ از طریق اسکیمینگ (Skimming) مواجه شده‌اند که این نوع سرقت‌ها مربوط به عابر بانک بوده و به شیوه‌ای بسیار ساده و البته حرفه‌ای انجام می‌گیرد.

eskiming
سرهنگ قاسمی ‌ادامه داد: اسکیمینگ به معنی انتقال اطلاعات کارت عابر بانک یک شخص بر روی کارتی دیگر است و اسکیمر هم همان سارقی است که این کار را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه در شایع‌ترین روش اسکیمینگ فرد کلاهبردار از دستگاه کارت‌خوان برای کپی اطلاعات کارت مشتریان استفاده می‌کند، گفت: در این روش مغازه‌دار، فروشنده یا هرکسی که در پشت صندوق قرار دارد به بهانه‌های مختلف اقدام به گرفتن کارت از شما کرده و به‌ دور از چشمان شما اول کارت را به روی دستگاه اسکیمر کشیده و پس از کپی‌برداری از اطلاعات داخل کارت آن را در دستگاه کارت‌خوان (pos) کشیده و رمز چهار رقمی شما را می‌پرسد؛ عملاً با گفتن رمز کارت این فرد می‌تواند کارت دیگری را ساخته و حساب شما را خالی کند.
قاسمی افزود : در هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز، مراقب باشید دهانه ورودی کارت ،دستگاه جانبی یا اسکیمر نصب نباشد و همچنین دقت نمایید صفحه کلید دومی بر روی صفحه کلید اصلی ،جانمایی نشده و دوربینهای اطراف ، تصاویر رمز شما را در حین وارد کردن ضبط ننمایند.
رئیس پلیس فتا بیان کرد: در صورتی‌که به‌علت ضرورت ،قصد استفاده از کارت بانکی خود دارید ،حتی المقدور بجای کارت حساب اصلی و یا حقوقی خود ،از کارت‌های هدیه یا کارت حساب با موجودی پایین استفاده تا در صورتی‌که مشخصات کارت توسط دستگاه اسکیمر کپی شد ،ضرر و زیان بالایی متوجه شما نشود.
این مقام ارشد انتظامی از همه هم‌وطنان عزیز خواست در هنگام خرید از فروشگاه‌ها مخصوصاً مغا‌زه‌ها و دست‌فروشان بین‌راهی که دارای دستگاه‌های کارت‌خوان سیار هستند، حتماً به اصالت و اعتبار آن‌ها توجه داشته و به‌هیچ‌وجه برای پرداخت هزینه کارت و رمز آن را برای فروشنده اعلام نکرده و با در اختیار گرفتن دستگاه خود به شخصه کار پرداخت را انجام دهند.
سرهنگ قاسمی با تأکید بر اینکه پلیس فتا شبانه روز تلاش می‌نماید در جهت ایمن سازی فضای سایبر اقدامات خود را ارتقاء بخشد ولی به‌علت گستردگی حوزه های مختلف این فضا، تحقق این مهم نیازمند همکاری و تعامل و همراهی مردم می‌باشد و در این خصوص توصیه کرد : قبل از هرگونه فعالیت اقتصادی اینترنتی یا استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ،به سایت پلیس فتا به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.ir مراجعه و توصیه‌ها و نکات هشداری و آموزشی مرتبط با موضوع مورد نیاز خود را مشاهده و به آنها توجه کنید./ پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس ‌فتا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group