جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

نایب رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر گفت: مطالب منتشر شده در مورد وجود مقادیر بالای سم آفلاتوکسین در شیر صحت ندارد بنابراین بهتر است با توجه به اهمیت مصرف لبنیات خانواده‎ها مصرف شیر را قطع نکنند.

به گزارش دیارجنوب فاطمه پوربهی روز ‌سه‌شنبه  افزود: موضوعی که این روزها باعث نگرانی مردم از مصرف لبنیات شده‌است جدای از غیر علمی بودن شایعه مطرح شده اولین تاثیر منفی آن بر کاهش مصرف لبنیاتی است که از قبل هم در سبد غذایی خانوار جایگاه چندانی نداشته است.
وی بیان کرد: کلسیم ماده معدنی ضروری برای بدن است‌ اگرچه همیشه کلسیم را با کیفیت استخوان و دندان‎ها می‌شناسند ولی عملکرد آن در بدن فراتر از این موارد است.
پوربهی ادامه داد: علاوه بر کاتالیزور و کوفاکتور بودن کلسیم برای بسیاری از واکنش‌های آنزیمی و متابولیسمی بدن، نقش آن در انقباض عضلات، انعقاد خون و تنظیم فشارخون از دیگر عملکردهای کلسیم در بدن به شمار می روند.
وی گفت: همچنین بسیاری از مطالعات نقش کلسیم را در کنترل وزن و داشتن وزنی ایده آل تایید کردند و این موارد به طور کلی اهمیت دریافت کلسیم را نشان می‌دهد.
پوربهی ادامه داد: در یک فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک بدن از ۳۰ سالگی شروع به تحلیل رفتن استخوانی می‌کند و این امری اجتناب ناپذیر است که چه دریافت کلسیم مصرفی خوب باشد چه نباشد این اتفاق خواهد افتاد با این حال اگر مصرف کافی و مناسبی از محصولات لبنی و کلسیمی داشته باشیم این روند خیلی کند خواهد شد.
وی گفت: نیاز روزانه هر فرد به کلسیم در گروه‌های سنی متفاوت از قبل تعیین شده و برای نمونه افراد میان‌سال به روزانه یک‌هزار میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
پوربهی افزود: هر یک واحد لبنیات ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی گرم کلسیم دارد و واحدهای لبنیات شامل هر یک لیوان شیر، سه چهارم کاسه ماست، ۲ لیوان دوغ یا ۴ قاشق غذاخوری کشک غلیظ است.
این کارشناس تغذیه گفت: با این حساب، هر فرد روزانه باید حدود ۲ تا ۳واحد از گروه لبنیات مصرف کند تا این نیاز تامین شود و راه بهتری نیز برای تامین این میزان کلسیم وجود ندارد.
وی افزود: شاید این موضوع مطرح شود که این مقدار نیاز را هم می‌توان از مکمل‌ها و قرص‌های کلسیمی هم دریافت کرد، پس چرا همیشه تاکید به مصرف لبنیات برای تامین کلسیم بدن وجود دارد ولی باید توجه داشت که جذب کلسیم به مقدار زیادی وابسته به وجود ویتامین دی است و لبنیات بهترین منبع همزمان برای کلسیم و ویتامین دی فعال است.
پوربهی بیان کرد: همچنین مصرف زیاد کلسیم به شکل مکمل احتمال ابتلا به سنگ‌های کلیوی را افزایش می‌دهد در حالی که کلسیم لبنیات چنین تاثیری را ندارند پس همیشه اولویت با مصرف شیر و لبنیات است.
وی گفت: یک نکته مهم در مورد میزان جذب کلسیم از لبنیات وجود دارد که هر چه مقدار چربی شیر و ماست بیشتر باشد جذب کلسیم آن کمتر می‌شود. به این معنی که لبنیات با چربی کمتر جذب کلسیم بهتری دارند و یکی از علت‌های منع مصرف لبنیات سنتی و محلی هم همین هست که چربی زیاد آنها اجازه جذب خوب از کلسیم را نمی‌دهد.
پوربهی اظهار داشت: چربی لبنیات از نوع چرب‌های اشباع هست و مصرف زیاد لبنیات پر چرب سنتی می‌تواند باعث افزایش چربی خون و خطر گرفتگی عروق شود.
وی بیان کرد: اگر در تامین غذای دام‌ها از نان خشک‌های کپک زده استفاده شود، میزان سم آفلاتوکسین آن افزایش پیدا می‌کند.
این کارشناس تغذیه گفت: لبنیاتی که در کارخانه ها فرآوری می‌شود تحت فرآیندهای پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون قرار می‌گیرد، همه میکروب‌های آن از بین می‌رود و دیگر نیازی به مواد نگهدارنده وجود ندارد پس بهترین انتخاب مصرف لبنیاتی است که طی پروسه‌های پیچیده و کنترل شده در کارخانه تولید می‌شود./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group