پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

رییس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: وقوع سیل کشنده و ویرانگر در کشور طی ۷۲ ساعت آینده شایعه است و پیش‌بینی‌ها چنین پدیده‌ای را نشان نمی‌دهند.

آفتاب‌‌نیوز :این متن در فضای مجازی دست به دست می‌شود که سازمان ناسا آمریکا در هشداری به مقامات ایران اعلام کرده است مردم ایران را برای رویارویی با شدیدترین و سهمگین‌ترین سیل تاریخ ایران آماده کند. سازمان هواشناسی آمریکا به مقامات ایران هشدار داده است که احتمالا در سیل چند روز آینده در ایران احتمالا هزاران نفر کشته خواهند شد و از مقامات ایران مصرانه خواسته فورا ستادهای بحران تشکیل دهند. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه فوری با پیش بینی سیل ویرانگر در ایران، در حال اعزام نیروهای صلیب سرخ جهانی و غذا و دارو و چادر به ایران است.

گفته می‌شود شدیدترین بارندگی‌های چند قرن اخیر را در ایران به خصوص جنوب غرب و غرب کشور در پیش رو داریم، برخی مناطق بیش از ۲۰۰ میلیمتر بارندگی و در هسته بارش تا ۹۰۰ میلیمتر نیز انتظار باران داریم.

صادق ضیاییان روز سه شنبه در واکنش به این هشدار ناسا گفت: این شایعه است، پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که طی ۲۴ ساعت آینده بارش هایی در هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان خواهیم داشت که مقادیر آن در حد معمول است.

وی اظهار داشت: بیشترین بارندگی در جنوب کرمان حدود ۲۳ میلیمتر پیش بینی شده که در حد معمول است بنابراین سیل کشنده‌ای در کار نیست و این حرف ها شایعه است.

معمولا چنین متنی با کمی دستکاری با هر بارندگی در کشور منتشر می‌شود که پایه و منبع علمی ندارد.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شد و استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داد و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است. در واقع شرایط در سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر بیشتر بوده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است. حدود ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان این استان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی شده است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group