سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

لژیونرهای ایرانی شاغل در فوتبال اروپا در هفته اخیر بیشتر مشغول سپری کردن تعطیلات نیم‌فصل بودند.

فرهیختگان: لژیونرهای ایرانی شاغل در فوتبال اروپا در هفته اخیر بیشتر مشغول سپری کردن تعطیلات نیم‌فصل بودند. البته نفراتی چون علیرضا جهانبخش و مهرداد محمدی و مهدی طارمی این هفته در لیگ‌های داخلی انگلیس و پرتغال به میدان رفتند و نمایش خوبی نیز داشتند.

سردار در بین بهترین‌ها

لیگ روسیه حدود یک ماه است که به تعطیلات زمستانی رفته و از شنبه آینده ادامه نیم‌فصل دوم این مسابقات پیگیری می‌شود. با این حال، سایت چمپیونات روسیه با انتشار مطلبی به انتخاب 30 لژیونر برتر لیگ این کشور طی دهه گذشته پرداخته که نام سردار آزمون در رده بیستم این فهرست قرار دارد. جالب اینکه مهاجم ایرانی زنیت در این رده‌بندی بالاتر از نفراتی چون لاسانا دیارا، ازکوئیل گارای، متتئو والبوئنا و کایسوکه هوندا قرار دارد.

این سایت در توضیحی درباره سردار می‌نویسد: «مهاجم ایرانی از زمانی که به لیگ روسیه آمده و در هر تیمی که حضور داشته، توانسته گل‌های زیادی به ثمر برساند. او خود را به‌عنوان یکی از بهترین مهاجمان این لیگ مطرح کرده و علاوه‌بر تاثیرگذاری و تداومی که در عملکردش داشته، از نظر تکنیک فردی و هماهنگی با دیگر بازیکنان نیز منحصربه‌فرد بوده است. او به‌خوبی از فضای پشت مدافعان حریف استفاده می‌کند و در مواقع لزوم حتی به عقب برگشته و به تیمش کمک می‌کند. او به همراه روستوف نامش را در فوتبال اروپا و به‌خصوص لیگ قهرمانان مطرح کرد و حالا در کنار آرتم زیوبا زوجی عالی و هماهنگ را در خط حمله زنیت تشکیل داده است که بی‌شک در لیگ روسیه بی‌نظیر است.»

درخشش پرتغالی‌ها

لژیونرهای ایرانی در لیگ پرتغال هفته خوبی را سپری کردند. به‌خصوص امیر عابدزاده که با درخشش خود حتی به تیم منتخب هفته نیز راه یافت. مهرداد محمدی به همراه آوس به مصاف تیم قدرتمند بنفیکا رفت و اگرچه تیمش با گل زیبای او پیش افتاد، اما درنهایت این بازی را واگذار کرد. مهدی طارمی نیز در ریوآوه پاس تنها گل تیمش را داد تا 3 امتیاز از سانتاکلارا کسب کرده و در رتبه هفتم جدول قرار گیرد.

یکشنبه‌شب اما ماریتیمو با امیر عابدزاده در خانه میزبان گیمارش بود که این دیدار با درخشش گلر ایرانی این تیم با تساوی بدون گل خاتمه یافت. عابدزاده در این دیدار 8 مهار توپ داشت و دو موقعیت خوب گلزنی را نیز از حریف گرفت. او با امتیاز 6/8 در تیم منتخب این هفته لیگ پرتغال نیز جای گرفت. سایت گل پوینت پرتغال درباره نمایش او نوشت: «عملکرد این دروازه‌بان ایرانی یکی از مهم‌ترین دلایل بدون گل بودن این مسابقه بود. تیم میهمان حملات زیادی روی دروازه ماریتیمو داشت، اما عابدزاده با عکس‌العمل‌های عالی مانع از باز شدن دروازه‌اش شد و بارها مهاجمان حریف را ناکام گذاشت.» سایر رسانه‌های پرتغالی نیز در گزارش خود معتقد بودند ماریتیمو این تک‌امتیاز را مدیون گلر ایرانی‌اش است.

افت جهانبخش پس از درخشش

علیرضا جهانبخش پس از دو گل پیاپی برای برایتون در دو دیدار اخیر تیمش مجموعا حدود 90 دقیقه برای این تیم به میدان رفته و نتوانسته درخشش هفته‌های گذشته را تکرار کند. سایت وی‌آر برایتون در گزارشی از شکست این تیم برابر اورتون آورده است: «با مصدومیت آرون‌موی، تغییراتی در خط حمله برایتون ایجاد شد. در این دیدار لئاندرو تروسارد نشان داد وقتی به‌عنوان بازیکن تعویضی به زمین می‌آید، تاثیرگذاری بهتری نسبت به زمانی دارد که در ترکیب اصلی است. علیرضا جهانبخش نیز پس از به ثمر رساندن 2 گل در دو بازی قبلی لیگ در این مسابقه نمایشی را که انتظار داشتیم، ارائه نکرد و در دقیقه 63 نیز تعویض شد.»

بازگشت تاثیرگذار قدوس

سامان قدوس پس از محرومیت 4 ماهه از سوی فیفا بالاخره توانست در ترکیب اصلی تیمش در لیگ به میدان برود و اگرچه آمیان برابر مون‌پلیه شکست خانگی 2 بر یک را تجربه کرد، اما قدوس روی گل اول تیمش تاثیرگذار بود و نشان داد که می‌تواند در ادامه فصل به تیمش کمک کند.

سایت فرانسوی «آمیانو» نیز معتقد است شاید اگر او در زمین می‌ماند، می‌توانست مانع از شکست تیمش شود: «سامان قدوس برای نخستین‌بار از ماه آگوست در ترکیب آمیان قرار گرفت و ارسال او روی دروازه حریف درنهایت به باکایه دیباسی رسید تا او گل اول بازی را به ثمر برساند. شاید ادامه حضورش در زمین باعث می‌شد آمیان این بازی را نبازد. قدوس در گفت‌وگویی درباره این دیدار می‌گوید در نیمه نخست عملکرد خوبی داشتم، اما در ادامه کمی خسته شدم. بسیار خوشحالم دوباره به ترکیب تیم برگشتم و می‌توانم بازی کنم. البته این شکست شادی مرا خراب کرد. باید دوباره به شرایط و روند قبلی برگردم. در این دیدار پس از ماه‌ها در یک بازی رسمی بازی می‌کردم و به همین دلیل در فرم خوبم نبودم. به‌زودی عملکرد سابقم را تکرار می‌کنم و امیدوارم بتوانم به تیم کمک کنم تا نتایج خوبی کسب کند.»

استان بوشهر

Template Design:Dima Group