جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر با بیان اینکه امروز بی‌سوادی مهارتی بر جامعه حاکم است، گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باعث رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار می‌شوند.

به گزارش دیارجنوب، عبدالمجید دراهکی صبح دوشنبه در نشست اجرای آموزش‌های مهارتی به صورت هیئت امنایی در استان بوشهر اظهار داشت: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان با تجهیز کارگاه‌های آموزشی و مربیان مجرب آمادگی دارند تا جوانان جویای کار را آموزش داده و به بازار کار معرفی کنند.
وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از شروع ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش علمی و نظری استقرار دارد و زمینه ساز توسعه است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر با بیان اینکه توسعه‌یافتگی با آموزش فنی و نظری عجین شده است، افزود: شرط رونق کسب و کار، اشتغال، توسعه پایدار و اشتغال مولد همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری باهم است.
وی به ترویج آموزش‌های مهارتی در مناطق کمتر توسعه یافته اشاره کرد و اضافه کرد: توسعه آموزش‌های مهارتی در راستای عدالت آموزشی در سطح استان است و مناطق محروم و روستاها باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با ارائه آموزش‌های مهارتی در این مناطق از مهاجرت روستاییان به شهرها پیشگیری شود.
دراهکی با تاکید بر لزوم احیا و بازسازی نقش و جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جامعه و خانواده‌ها تصریح کرد: آموزش‌های مهارتی معضل بیکاری در بین جوانان را کاهش می‌دهد و باید سهم این آموزش‌ها در تقویت قابلیت و ظرفیت‌های مناطق مشخص شود که این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر، اظهار داشت: اثر فنی و حرفه‌ای در توسعه اجتماعی و فرهنگی است و مهارت‌افزایی در استان و کشور می‌تواند در کاهش آسیب اجتماعی و در پیشگیری از معضلات اجتماعی نقش مؤثری داشته باشد.
۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند
وی در ادامه با اشاره با اینکه بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاه تشکیل می‌دهند، یادآور شد: دانش‌آموخته بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود متوجه خلأ عمیق نداشتن مهارت فنی می‌شود.
دراهکی با اعلام اینکه ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای در سال‌های اخیر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، تأکید کرد: برپایی نهضت مهارت‌آموزی در سطح استان بوشهر شروع شده و در این نهضت آموزش فنی و حرفه‌ای مبتنی بر نیاز و رونق کسب و کار ارائه می‌شود و اجرای موفق این امر مشارکت اجتماعی را می‌طلبد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر با تاکید بر اینکه فقر مهارت فنی ریشه در خانواده‌ها دارد، تأکید کرد: تمام پدر و مادران آمال و آرزوهای خود برای فرزندان‌شان را در رشته تجربی و ریاضی و انسانی می‌دانند، منکر این آموزش‌ها نیستم اما خانواده‌ها باید فرزندان‌شان را تشویق کنند که در ایام تابستان و حین تحصیل از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند و در کنار آموزش متوسطه و نظری مهارت فنی را بیاموزند تا در جامعه نهادینه شود.
وی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را تسهیل‌کننده امر اشتغال دانست و بیان کرد: این مهارت‌ها به طور مستقیم در اشتغال و اقتصاد و بازار کار نقش مهمی دارند که مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای تمامی تلاش خود را جهت ترویج آموزش‌های مهارتی در بین اقشار مختلف جامعه به کار گرفته است.
دراهکی در پایان با بیان اینکه هدف اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای و دیگر نهادهای آموزشی تربیت نیروی ماهر و توانمند است، افزود: اثربخشی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کلید کارآفرینی و عامل اصلی حل مشکل بیکاری در جامعه است./مهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group