پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

اسامی تایید صلاحیت شدگان هر چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر امروز در حالی اعلام شده و افراد تایید یا رد صلاحیت شده از نتیجه نظارت شورای نگهبان بر خود و عملکردشان مطلع شده اند، که طبق اخبار رسیده حدود 75 درصد داوطلبین در مجموع 4 حوزه، رد صلاحیت شده اند.

به گزارش دیارجنوب، در استان بوشهر در چهار حوزه انتخابیه در مجموع 196 داوطلب ثبت‌نام کرده بودند که پس از انصراف هشت داوطلب، بررسی صلاحیت 188 داوطلب توسط هیات‌های اجرایی انجام شد و از مجموع 188 داوطلب 184 نفر تایید و صلاحیت چهار داوطلب نیز احراز نشد و اسامی این تعداد داوطلبین روز چهارشنبه ـ 27 آذرماه ـ برای تایید صلاحیت به شورا نگهبان رفت که در این مرحله نیز، 3 نفر دیگر انصراف دادند تا شورای نگهبان استان بوشهر، مسوول بررسی صلاحیت 181 نفر باشد.
بر اساس اخبار شنیده شده، در حوزه دشتی و تنگستان از مجموع 36 داوطلب تایید صلاحیت شده توسط هیات اجرایی، تنها 14 نفر تایید شده اند که اسامی آن ها عبارت است از:
غلامحسین کرمی، ماشااله قطب الدین، نوراله جمالی، محدثه دولاح، سیدحمیدرضا موسوی، حسن بارانی، صفر جعفری نژاد، علی اکبر خورموج، عبدالحسین زارعی، غلامعلی زارعی، عنایت شاکر، فرامرز صیادی، ریحانه قاسمی و غلامعلی موثق.
در این حوزه نماینده کنونی مردم در مجلس ـ سید کمال الدین شهریاری ـ در انتخابات نام نویسی نکرده و پیش از شروع ثبت نام ها نیز در چند نطق خود به وضعیت مجلس و نمایندگان اعتراض کرده بود. وی در نشست علنی سه شنبه ـ 21 خردادماه 1398 ـ در نطق میان دستور خود با بیان اینکه اکنون در سال پایانی دوره دهم مجلس شورای اسلامی به سر می بریم، گفته بود: «با نگاهی به 3 سال گذشته و مقایسه این دوره با دوره های دیگر مجلس که اینجانب افتخار نمایندگی در دوره سوم و چهارم آن را داشتم باید بگویم مجلس شورای اسلامی علیرغم توسعه کمی در فضا و ساخت و سازهای انبوه و گسترش سازمانی و چند برابر شدن کارکنان و ایجاد معاونت ها و تشکیلات وسیع با نیروی انسانی زیاد، در مرکز پژوهش ها و غیره و رشد بودجه و هزینه های اداری نه تنها کیفیت گذشته خود را در مقام قانونگذاری و نظارت حفظ نکرده بلکه با سقوط در ورطه روزمرگی و تبدیل شدن به کارخانه تولید انبوه قوانین الحاقی و اصلاحی که ارتباط چندانی با مسائل و مشکلات مهم جامعه ندارد، به نهادی بی اثر در ساختار نظام تبدیل شده است. بیم آن دارم چنین مجلسی نیروهای کیفی و نخبه خود را از دست داده و در دوره های آینده به باشگاهی برای نمایندگان تبدیل شود که هفته ای چند روز در آن حضور یافته و موثرترین اقدام آنها در زمان حضور وزیران در این باشگاه باشد که با حلقه زدن به دور آنها و تقدیم نامه هایی در خصوص رفع خواسته های شخصی و جمعی موکلین با تضرع و استغاثه امیدوار به رفع برخی از مشکلات ریز و درشت آنها باشند و به جای مجلس، نهادهای متعدد دیگری همچون سران سه قوه به امور بپردازند».

entekhabat98
اما در این حوزه چهره های شاخص دیگری هم نام نویسی کرده بودند از جمله سید محمدمهدی پورفاطمی، علی افراشته و علی زینبی که در لیست اسامی منتشر شده نام آن ها دیده نمی شود.
در حوزه کنگان، دیر، جم و عسلویه (جنوب استان) نیز از مجموع 45 داوطلب ثبت‌نام شده سه داوطلب انصراف دادند و از 42 داوطلبی که صلاحیت آنها توسط هیات اجرایی مورد رسیدگی قرار گرفت، 39 داوطلب تایید صلاحیت شدند. اما از مجموع آن 39 نفر، تنها صلاحیت 13 نفر توسط شورای نگهبان نیز تایید شده است که طبق شنیده ها اسامی آن ها عبارت است از:
سکینه الماسی ـ نماینده کنونی مردم جنوب استان در مجلس ـ ، شیخ موسی احمدی، عسکر جلالیان، محمد روشن، خاتون بحرانی، امین دوراهکی، فرهاد اسدی، کریم اکبری اقدم، سید ابوالحسن موسوی، سید مهدی موسوی، عبدالستار عبدی، سید عطاالله علوی و عباس رضوی.
طبق شنیده ها، اسامی برخی چهره های شاخص این حوزه از جمله حسین بردستانی، حسین سلامی و محمد کارگر نیز در لیست تایید شده ها مشاهده نمی شود.
و اما در حوزه دشتستان نیز از مجموع 49 داوطلب یک نفر انصراف داد و از 48 داوطلبی که صلاحیت آنها توسط هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه تایید شده بود، دو نفر دیگر هم انصراف دادند و در نهایت اسامی 12 نفر در تایید صلاحیت های شورای نگهبان در حوزه دشتستان اعلام شده است که طبق شنیده ها عبارتند از:
عباس اسدی، ابرهیم افسر دیر، فاطمه باصولی، حبیب اله بحرالعلوم، محسن بنافی، سید حسین جعفری، محمد راهنما، سلیمه رستمی، ابراهیم رضایی، غلامرضا مختاری، اصغر صفرپور و غلامرضا زیارتی.
در این حوزه نیز اسامی چهره های شاخصی چون جوانشیر کدخداپور، سید مهدی موسوی نژاد و محمدباقر سعادت ـ نماینده کنونی مردم در مجلس ـ در لیست تایید صلاحیت شده ها دیده نمی شود.
و اما در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم از 66 داوطلب، چهار نفر انصراف داده بودند و از 62 داوطلب که صلاحیت آنها توسط هیات اجرایی مورد بررسی قرار گرفت، 61 داوطلب تایید صلاحیت شده بودند که در لیست نهایی اعلامی از تایید صلاحیت شده های شورای نگهبان، نام هایی که دیده می شود، طبق شنیده ها عبارتند از:
غلامرضا هوایی، غلامعلی میگلی نژاد، عبدالکریم جمیری، ضرغام حیدریه، افراز بهزادزاده {این اسامی تکمیل می شود}.
در لیست این حوزه نیز طبق شنیده ها نام برخی چهره ها از جمله بهرام نکیسا، ناصر کرمی، جمشید شکوهی، شکراله عطارزاده و عبدالحمید خدری ـ نماینده کنونی مردم این حوزه در مجلس ـ دیده نمی شود.
بنابر این گزارش، این اسامی امروز یکشنبه ـ 22 دی ماه 1398 ـ اعلام شده و داوطلبین به مدت 5 روز ـ تا روز پنج شنبه 26 دی ماه ـ فرصت دارند تا اعتراض خود را همراه با مستندات به همکاران ما که در استانداری مستقر هستند ارائه کنند. این شکایت‌ها به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و از امروز به مدت 20 روز این شکایت‌ها بررسی می‌شود و 12 بهمن شورای نگهبان نتایج مرحله سوم بررسی صلاحیت را به داوطلبان اعلام می‌کند. افرادی که در مرحله سوم رد صلاحیت شوند می‌توانند شکایت کنند و شورای نگهبان یک هفته وقت دارد این شکایت‌ها را بررسی کند و نتیجه قطعی بررسی صلاحیت داوطلبان 22 تا 23 بهمن به مردم اعلام می‌شود.
با بررسی اسامی تایید و رد صلاحیت شده ها در استان بوشهر و کل کشور، نتایج مشابهی از گرایش های سیاسی افزاد تایید و رد شده به دست می آید؛ به نظر می رسد همه چهره های شاخص اصلاح طلب و در کل 90 درصد اصلاح طلبان ومستقل ها، رد صلاحیت شده و برخی چهره های انقلابی و اصولگرا و افراد فاقد جناج و گرایش سیاسی در عرصه رقابت باقی مانده اند؛ هر چند این اسامی صد در صد نیست و همان طور که هیات نظارت بر انتخابات اعلام کرده، تا 23 بهمن ماه برای دیدن اسامی نهایی باید منتظر ماند؛ چرا که برخی در این مدت ممکن است موفق به اخذ تایید صلاحیت خود شوند. اما آن چه مشخص است رد صلاحیت حدود 75 درصد داوطلبین در مجموع کاندیداهای ثبت نامی استان بوشهر است./فکرشهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group