جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

رئیس جمعیت هلال احمر خاش سیستان و بلوچستان گفت: کوهستان تفتان «بام شرق ایران» جان ۲ کوهنورد هموطن کرمانشاهی و تهرانی را در شرایط برف، سرما و یخبندان شدید گرفت.

جلال هاشمزهی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در کمتر از ۲۴ ساعت ۲ کوهنورد مرد و زن که قصد صعود به قله تفتان را داشته اند، متاسفانه بر اثر بی احتیاطی در ارتفاعات این کوه آتشفشانی جان سپردند.
وی افزود: جنازه سیاوش دوست مرادی کوهنورد کرمانشاهی پس از جستجوی ۱۸ ساعته دو تیم ۵ نفره امداد و نجات کوهستان در ارتفاعات کتل تفتان یافت شد.
هاشمزهی اظهار داشت: این کوهنورد به همراه فردی دیگر برای صعود به تفتان رفته بودند که احتمالا مسیر خود را اشتباه رفته اند و در طبیعت کوهستان تفتان سرگردان شده اند و در نهایت در شرایط سرما و یخبندان شدید و برف تفتان فوت کرده است.
رئیس جمعیت هلال احمر خاش ادامه داد: جنازه خانم آزاده رفیعی اهل تهران نیز حوالی ساعت ۱۲ امروز پس از تلاش حدود ۶ ساعته یک تیم امداد و نجات کوهستان تفتان در ارتفاعات قله تفتان پیدا شد و به پناهگاه صُبَح در ارتفاع یسه هزار متری انتقال یافت که برای انتقال آن به پایین درخواست بالگرد امداد و نجات شده است.
هاشمزهی گفت: این فرد نیز یک نفر همراه داشته اما در شرایط برف و سرما و یخبندان و لغزندگی به دره سقوط کرده و متاسفانه براثر شدت جراحت جان خود را از دست داده است.
وی گفت: در این فصل از سال شرایط برای صعود به قله تفتان مناسب نیست و برف و سرما و یخبندان شدید اجازه کوهنوردی و صعود به قله را نمی دهد.
هاشمزهی افزود: از مردم عزیز و کوهنوردان و گردشگران در خواست می کنیم از شرایط جوی و وضعیت صعود به تفتان اطلاعات لازم را کسب کنند و سپس با هماهنگی و همراه داشتن امکانات و تجهیزات و راهنمای محلی برنامه صعود را انجام دهند.
کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان با چهار هزار و ۵۰ متر ارتفاع در ۳۰ کیلومتری شهر خاش و ۱۶۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و در طول سال به ویژه فصل های پاییز و زمستان پوشیده از برف است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group