پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

یک متخصص قلب و عروق گفت: والدین با مصرف سیگار خطر ابتلای کودکان به انواع بیماری ها را افزایش می دهند.

علی اکبر شادمان متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: والدینی که روزانه از مواد دخانی مانند سیگار استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که آن را در محیط خانه یا محیط هایی که کودکان در آنجا حضور دارند استعمال نکنند زیرا این کار علاوه بر خطرات و مضرات مواد خانی می تواند در ایجاد فرهنگ مصرف دخانیات در میان کودکان تاثیرگذار باشد.

او افزود : والدین با مصرف سیگار خطر ابتلای کودکان به انواع بیماری ها را افزایش می دهند، به طورکلی انتشار مواد دخانی به ویژه سیگار در هر فاصله‌ای می تواند سلامت کودک را به خطر بیندازد .

او بیان کرد : ریه کودکان به دلیل حساسیت بالا می تواند اولین قسمت آسیب پذیر بدن کودکان باشد به طوری که دود سیگار وارد ریه می شود و سیستم بدنی کودک را مختل می کند.

عوارض مصرف سیگار در زنان باردار

شادمان با بیان اینکه دود سیگار بر روی رشد و نمو جنین نیز می تواند تاثیر گذار باشد، اظهار کرد : مصرف سیگار در مادران باردار جنین را وابسته به این مواد می کند، جنین در معرض دود سیگار از وزن و رشد جسمانی کم رنج می برد همچنین مطالعات نشان می دهد دود دست دوم سیگارمی تواند به عروق خونی کودکان آسیب برساند و تاثیرات مخربی روی شریان آنها بگذارد .

این متخصص قلب و عروق در ادامه بیان کرد : به طور کلی استنشاق دود سیگار و قلیان در کودکان می تواند آنها را در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دهد و به خانواده ها توصیه می‌شود این بیماری ها را دست کم نگیرند چرا که استعمال دخانیات در حضور کودکان و زنان باردار می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای افراد در برداشته باشد.

او افزود: به طورکلی شدت تماس افراد غیر سیگاری یا افراد ثانویه با مواد دخانی شیمیایی سرطان زا دود سیگار کمتر از افراد سیگاری بوده اما به مراتب تبعات منفی آن از استعمال افراد سیگاری بیشتر است به طوریکه قرار گرفتن در محیط های بسته و استنشاق دود آلوده خطرآفرین است.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group