پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در نشست خبری به مناسبت هفته ثبت احوال گفت: استان بوشهر جزء کم طلاق ترین ها در کشور، بیماریهای قلبی و عروقی بیشترین دلایل مرگ و میر و تولد154 دوقلو در استان بوده است.

به گزارش دیارجنوب، مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در این نشست اظهار داشت: سوم دی ماه سالجاری، یک صد و یکمین سالروز تاسیس ثبت احوال در کشور است.
اسکندر پاسالار افزود: ثبت احوال در استان بوشهر با صدور سجل شناسنامه از سال ۱۳۰۷ آغاز بکار نموده است.
وی بیان داشت: اصحاب رسانه در انعکاس و انتشار آمار و اطلاعات دریافتی و ثبتی به مردم نقش بسزا و پر رنگی دارند.

modirkole sabt booshehr 1

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر خاطرنشان کرد: در نمایشگاهی که در خصوص ثبت احوال برگزار شد بخشی از تحولات جمعیتی استان و آمار جمعیتی را به نمایش گذاشتیم.

پاسالار بیان داشت: افراد می توانند از 1 الی 3 دیماه سالجاری در نسخه های تندرویی گوشی های موبایل، که در بازار موجود و به صورت رایگان اطلاعات و تحولات جمعیتی را مشاهده و ملاحظه کنند.
وی اضافه کرد: در این نسخه به صورت الکترونیکی و نرم افزاری، تحولات جمعیتی کل استانها بارگذاری شده است و تا کنون آمار و اطلاعت سال 96 و 97 قرار داده و در تلاش هستیم تا در روزهای آتی سالنامه ها و تحولات جدیدتر و تحولات بیشتری را بتوانیم بارگذاری کنیم.

modirkole sabt booshehr 1

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر تصریح کرد: تحولات جمعیتی و آمار و اطلاعات جمعیتی، اساس و بنیان برنامه ریزی است.
وی اضافه کرد: امروزه برای برنامه ریزی های کوچک درون شهری در هر حوزه و بخشی از شهری، روستایی و محلی به آمار و اطلاعات دقیق نیازمندیم.

اسکندر پاسالار یکی از ویژگی های ثبت احوال را فراگیری مخاطبان دانست و اظهار داشت: فراگیری مخاطبان در داخل و خارج از کشور باعث می شود که ثبت احوال بتواند مردم داری قوی و غنی داشته باشد و در این امر رسانه ها می توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته استان بوشهر در سطح کشور و در بین تمامی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی به عنوان دستگاه برتر شناخته شد و در جشنواره شهید رجایی نیز توانستیم در شاخصه اختصاصی و عمومی به عنوان دستگاه برتر شناخته شویم.

modirkole sabt booshehr6

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر درحوزه سامانه صامت پاسخگویی به سوالات و شکایات مردم بیان داشت: این سامانه از دستگاه هایی است که مشکلاتی کمتری داشته است.
وی خدمات الکترونیکی غیر حضوری به ثبت احوال را برشمرد و بیان کرد: صدور کارت هوشمند ملی، صدور گواهی فوت، دسترسی به اطلاعات جمعیتی استان و کشور از جمله خدماتی است که می تواند به مردم کمک کند.

modirkole sabt booshehr 1

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر از در خواست ثبت نام و نام خانوادگی افراد به صورت الکترونیکی و بدون حضور مستقیم در ثبت احوال و دفاتر پیشخوان در آینده نزدیک خبر داد.

پاسالار افزود: در حوزه کارت هوشمند ملی 775000 نفر واجدین دریافت کارت ملی هستند که بیش از 91 درصد از آنها کارت هوشمند ملی خود را دریافت و ثبت درخواست کرده اند.
وی بیان داشت: بر اساس آمار 61 الی 70هزار نفر از شهروندان بوشهر نسبت به ثبت درخواست کارت هوشمند ملی اقدام نکرده اند که این افراد را نوجوانان، مدد جویان کمیته امداد و بهزیستی، معلولین و جانبازانی برشمرد که قادر به خروج از منزل نیستند.
پاسالار در این خصوص افزود: شماره پیامکی 09908136689 در اختیار این افراد قرار گرفته که با شماره گیری و ثبت شدن به صورت حضوری به منزل آنها مراجعه و نسبت به ثبت درخواست اقدام صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه کارت قدیمی ملی از خرداد ماه سالجاری از اعتبار ساقط شده است بیان داشت: برای احراز هویت و شناسایی در دستگاه های دولتی از طریق رسید و شماره پیگیری که برای هر شخص انجام شده این امر صورت می گیرد.

modirkole sabt booshehr 1

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر درخصوص نام های انتخابی محبوب در بین نوزادان پسر و دختر بیان داشت: طبق آمار ثبت شده محبوب ترین نام های انتخابی برای نوزادان پسر به ترتیب حسین، محمد، علی، علیرضا، فاطمه، زهرا، زینب، رقیه و آوا بودند.

پاسالار آخرین آمار جمعیت در استان بوشهر 1172060 نفر دانست و افزود: 71 درصد جمعیت شهری و 29 درصد جمعیت روستایی را تشکیل می دهند که از این جمعیت، 53 درصد مرد و 47 درصد زن هستند.
وی اضافه کرد: در ۹ ماه ابتدای سالجاری نسبت جنسی در استان 114، تعداد نوزادان متولد شده 12 هزار و 282 نفر بوده که نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش داشته ایم و در زمینه وفات نیز 11 درصد افزایش داشته ایم.

اسکندر پاسالار میانگین با اشاره به میانگین سن پدران و مادران هنگام ولادت بیان داشت: میانگین سن در پدران ۳۴ و در مادران ۲۹/۵ است که در این بین شهرستان دیلم بیشترین میانگین سن پدران و مادران را دارد.
وی خاطرنشان کرد: در سالجاری تعداد ۱۵۴دوقلو متولد شده که بیشترین آنها در بوشهر بوده و همچنین چهار مورد سه قلو بود که همگی در شهرستان دشتستان بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در زمینه آمار طلاق و ازدواج بیان داشت: در سالجاری بر خلاف تصور افکار عمومی کمترین آمار طلاق در استان صورت گرفته و ازدواج نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: بیماری قلبی و عروقی۳۷/۱، حوادث و تصادفات ۱۱/۹، و سرطان ها و تومور ها ۱۰/۲ از بیشترین عامل فوت و نسبت جمعیت فوتی در استان به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۳۷ مرد است.

پاسالار با اشاره به سن ازدواج در استان بوشهر افزود: میانگین سن ازدواج در در بین پسران استان ۲۸/۲ درصد و در بین دختران ۲۴/۱ درصد به ثبت رسیده است.

وی در پایان شعار ثبت احوال در سال جاری را "خدمت هوشمند، شفافیت و کارآمدی دانست و بر اطلاع رسانی آن تاکید کرد.

modirkole sabt booshehr 1

 

استان بوشهر

Template Design:Dima Group