سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

با وجود اختصاص ماهانه ۴۰۰ لیتر بنزین یارانه‌دار به هر فروند قایق صیادی توسط دولت، صاحبان این شناورها این میزان سهمیه سوخت را بسیار ناچیر می دانند و خواستار افزایش آن به طور میانگین به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ لیتر در ماه شدند.

صیادان قایقی بوشهر براین باورند که سهمیه ۴۰۰ لیتر فقط برای ۲ بار دریاروی آنها برای صید ماهی کافی است و با توجه به اینکه ذخایر و منابع آبزیان در خلیج فارس و بویژه صیدگاه‌های ساحلی به شدت کاهش یافته‌ است، آنها برای صید مقدار کمی ماهی باید مسیر دریایی زیادی را طی کنند تا به صیدگاه‌های دارای ماهی برسند و مدت زمان زیادی نیز باید روی آب باشند به همین دلیل نیاز به سوخت بیشتری حداقل ۲ هزار لیتر در ماه دارند.

آنان گفتند: در هفته‌های اخیر که فصل صید ماهی در طول سال است به دلیل سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین نتوانسته‌ایم به دریا برویم و با توجه به اینکه درآمدمان تنها از طریق صیادی است در تامین معیشت خانواده‌ها با مشکل روبرو و بیکار شده‌ایم.

صیادان بوشهری ادامه دادند: از ۲۴ آبان ماه گذشته که یک دفعه قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان به صورت سهمیه‌ای و سه هزار تومان آزاد افزایش یافت هرچند اعتراض‌های مختلفی صورت گرفت اما تنها قشر صیادان بودند که با وجود مشکلات زیاد سکوت کردند و همچنان منتظر تصمیم‌گیری مسئولان هستند و اکنون پس از یک ماه بلاتکلیفی بتازگی ماهانه ۴۰۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای قایق های صیادی اختصاص یافته‌است که این میزان در مقایسه با میانگین مصرف ماهانه قایق‌ها که ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ است، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

یکی از صیادان اسکله جفره بوشهر گفت: از زمان افزایش قیمت بنزین تاکنون بیشتر صیادانی که با قایق ماهیگیری میکنند به دریا نرفته‌اند و بیکار هستند.

سعید ماهینی که با قایق ماهیگیری می‌کند افزود: در گذشته برای یک سفر دریایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان باید خرج می‌کردیم اما امروز این هزینه به ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان افزایش یافته‌است و این میزان هزینه متناسب با درآمد ناشی از صید ما نیست.

وی بیان کرد: ماهی بر خلاف دیگر محصولات امکان نگه‌داری برای مدت طولانی ندارد و افزایش قیمت آن در توان خرید مردم نیست به همین دلیل جوابگوی هزینه‌ها نیست و خانه‌نشینی، بیکاری و گرسنگی را بر دریاروی ترجیح می‌دهیم.

ماهینی اضافه کرد: در کنار افزایش قیمت سوخت نرخ ادوات صیادی نیز بالا رفته که این وضعیت مشکلات صیادان را دو چندان کرده‌است.

صیاد دیگرd گفت: برخی صیادان نیز به ناچار برای تامین غذای روزانه خانواده خود مسیرهای کوتاه صیدگاه‌های ساحلی را برای صید انتخاب می‌کنند اما با توجه به نبود ماهی در این مناطق با انداختن تور به جای ماهی سنگ نصیبشان می‌شود.

ایوب جوزایی افزود: به دلیل کاهش ذخایر دریایی مجبوریم برای صید بهتر به عمق دریا بزنیم و با توجه به اینکه صید در یک جا نمی‌ماند باید مرتب جا به جا شد که با توجه به سهمیه بنزین پیش بینی شده این امر امکان پذیر نیست و این سهمیه تنها برای ۲ بار دریاروی کافی است.

وی اضافه کرد: میزان مصرف روزانه قایق‌های صیادی ۱۰۰ لیتر برای راه نزدیک در زمستان است و در تابستان که صید به عمق دریا می‌رود ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر سوخت نیاز است.

یکی دیگر از صیادان بوشهری گفت: بااین میزان سهمیه سوخت درزمان فصل میگو که شرایط خاص است امکان صید برای قایق‌ها فراهم نیست.

ماشاءالله ماهینی اضافه کرد: صید و صیادی به عنوان کار آبا و اجدادی ما است که با این تصمیم مسئولان و افزایش نرخ سوخت هزاران نفر از مردمی که به نحوی امرار معیشت آنها از دریا تامین می‌شود، بیکار شده‌اند.

وی گفت: بیشتر صیادان کارگر و از قشر زحمتکش به شمار می‌روند که گرانی بنزین، بالا رفتن نرخ ارز و وابسته بودن قیمت ادوات صیادی به این موارد از همه مهمتر کاهش میزان ذخایر از جمله مشکلاتی است که صیادان را با نگرانی‌ها و مشکلاتی روبرو کرده‌است.

عبدالرسول غریبی افزود: تعیین سهمیه ۴۰۰ لیتر سوخت برای صیادانی که با قایق صید می‌کنند مقرون به صرفه نیست و نقش حمایتی این میزان سهمیه سوخت بسیار ضعیف است و حتی یک سوم سوخت مورد نیاز آنان به شمار نمی‌رود.

غریبی اضافه کرد: با افزایش قیمت سوخت صیادان مجبور هستند برای پوشش هزینه‌های خود قیمت ماهی را افزایش دهند و با توجه به اینکه امکان نگهداری ماهی وجود ندارد مجبور هستیم برای جلوگیری از خراب شدن آن را به قیمتی که بازار می طلبد، بفروشیم.

وی اضافه کرد: بیشتر صید مربوط به کشتی و لنج صنعتی است که برای کنسروسازی استفاده و یا به خارج از کشور صادر می‌شود و تنها ماهی قایق‌هاست که امروز در بازار وجود دارد و با این شرایط امکان دریاروی برای صیادانی که قایق دارند، بسیار سخت شده‌است.

وی گفت: حمایت از بخش کشاورزی و صیادی خواسته زیادی نیست زیرا هم‌اکنون این حمایت‌ها در همه دنیا انجام می‌شود اما در کشور ما از ماهیگیری بخوبی حمایت نمی‌شود.

امام جمعه بوشهر گفت: صیادان قشری زحمتکش هستند که باید سهمیه بنزین آنها بزودی تامین شود.

وی افزود: در این زمینه استانداری و دریابانی بوشهر تلاش کردند و به هیات دولت نامه نوشتند ولی با این وجود انتظار داریم سهمیه کامل بنزین قایق‌ها هر چه زودتر تامین شود تا صیادان دچار مشکل معیشت نشوند.

صفایی بوشهر اضافه کرد: هیات دولت و مسئولان استان بوشهر به گونه‌ای تصمیم بگیرند که صیادان کمتر دچار مشکل معیشتی و اقتصادی شوند.

امام جمعه موقت دیلم گفت: سهمیه سوخت مشخص شده جوابگوی قایق‌های صیادی نیست.

حجت‌الاسلام محمود اسدی افزود: در منطقه‌ ما قایق‌های صیادی مانند خودروهای عمومی در حال خدمت‌رسانی هستند و بایستی به این قایق‌ها نگاه ویژه صورت گیرد.

معاون صید و صیادی اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: میانگین مصرف هر قایق صیادی به تناسب قدرت موتور بین ۲ تا ۲هزار و ۵۰۰ لیتر است.

منصور پاپری افزود: در زمان حاضر از یکهزار و ۴۸۵ فروند قایق صیادی موجود در استان بوشهر ۳۳ درصد قدرت موتور آنها ۴۸ اسب بخار، ۵۴ درصد ۵۵ اسب بخار و ۱۳ درصد دارای ۷۵ اسب بخار هستند.

وی بیان کرد: براساس فرمول فائو میانگین مصرف ماهانه برای هر قایق صیادی ۲هزار لیتر مشخص شده‌است که بطور قطع تعیین سهمیه ۴۰۰ لیتر یک پنجم نیاز آنان را تامین می‌کند.

پاپری گفت: افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش هزینه دریاروی و سایر بخش‌های دیگر می‌شود که این امر مشکلات زیادی برای جامعه صیادی به وجود آورده‌است.

وی گفت: هرچند قیمت ماهی از سال گذشته تاکنون افزایش یافته‌است اما این افزایش قیمت باز هم نسبت به سایر فرآورده‌های دیگر کمتر است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group