سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

بوشهر داستان از جایی شروع شد که عکس هایی از کیک‌های آلوده با قرص و کپسول‌های رنگی منتشر شد و ترس مسمومیت و خطرات احتمالی دیگر در میان مردم تشویش و نگرانی هایی به وجود آورد...

مطالب و عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی حکایت از وجود قرص‌هایی درون کیک‌هایی دارد که چند دانش آموز برای تغذیه به مدرسه برده بودند. در پیام‌های منتشره در فضای مجازی آمده است که به تمام مدارس بخشنامه شده از این کیک‌ها که آلوده به قرص‌های خطرناک هستند استفاده نشود که این موضوع توسط وزارت آموزش و پرورش تکذیب شد. ضمن اینکه دکتر جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز قرص‌های جاسازی شده در کیک‌ها را اقدامی سازمان یافته و هدف دار علیه صنایع غذایی کشور عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این موضوع در استان های مختلف مورد مشاهده قرار گرفت و مردم در فضای مجازی تصاویری از انواع کیک های آلوده به قرص منتشر کردند و ابراز نگرانی ها و اظهارنظرهای مختلف نیز در این خصوص مطرح شد. در استان بوشهر نیز مواردی از این موضوع دیده شده و شکایت هایی نیز اعلام شده است.

مسمومیت از طریق کیک آلوده به قرص نداشته ایم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در سطح استان بوشهر تاکنون ۹ مورد شکایت مردمی در خصوص مشاهده وجود قرص های متفاوت در کیک اعلام شده است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان ادامه داد: این قرص ها برنج و مواد مخدر نیست بلکه قرص هایی چون سرماخوردگی و استامینوفن بوده است که اغلب بی ضرر هستند. در واقع هیچکدام از این قرص ها خطرناک نبوده و منجر به مرگ نمی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان مسمومیت از طریق کیک های آلوده به قرص نداشته ایم اما مردم مراقب باشند و در هنگام خوردن کیک آن را بررسی کنند. همچنین اگر مورد مشکوکی را مشاهده کردند مراتب را به واحدهای بهداشتی یا شماره تلفن ۱۹۰ اطلاع دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: از فروشگاه هایی که این کیک ها را عرضه می کردند بازرسی صورت گرفته و هیچگونه کیک آلوده به قرص مشاهده نشد.

خواجه‌ئیان با بیان اینکه برای بررسی این موضوع نیاز به همکاری بین دستگاهی وجود دارد، گفت: بازرسی از تمام فروشگاه های عرضه کیک و کلوچه در سطح استان در دستور کار قرار گرفته است.

مراجع انتظامی و امنیتی موضوع را بررسی کنند

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه گزارشات واصله به وزارت بهداشت مبنی بر وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی،‌ به هیچ عنوان به خط تولید این محصولات مربوط نیست،‌ گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته از گزارشات مردمی در دو استان سیستان بلوچستان و هرمزگان،‌ مشخص شد این قرص‌ها پس از تولید و در مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها گذاشته شده‌است.

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هرگونه جاسازی قرص در این کیک‌ها پس از روند تولید اتفاق افتاده است،‌ اظهار کرد: طبق گزارشاتی که به دست ما رسیده و بررسی‌هایی که از شرکت‌های صنایع غذایی در این استان‌ها داشته‌ایم،‌ این قرص‌ها به هیچ عنوان هنگام پروسه تولید درون کیک‌ها گذاشته نشده است.

وی افزود: طی مشاهدات موجود این کار مشکوک و با انگیزه و هدفی نامعلوم توسط فرد یا افرادی در سطح عرضه در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان صورت گرفته است. تمام مباحثی که در حوزه اختیارات و بازرسی‌های سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است در حال انجام بوده اما،‌ بررسی سایر عوامل نظیر قصد و نیت انجام این کار در حوزه صلاحیت و اختیارات وزارت بهداشت نیست و مراجع انتظامی و امنیتی باید موضوع را بررسی کنند.

وجود جسم خارجی در کیک خوراکی قطعا مشکوک است

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه موارد مطرح شده‌ی جاسازی قرص در کیک‌ها مربوط به بیش‌ از ۱۰ شرکت تولید کیک است، اظهار کرد: قاعدتا اینکه یک جسم خارجی در خط تولید بیش از ۱۰ شرکت تولید کیک خوراکی طی دو هفته و به صورت همزمان جاسازی شود، آن‌هم به شکلی که این اتفاق متوجه یک یا دو استان باشد، قطعا مشکوک است و باید از مراجع انتظامی پیگیری شود. نکته قابل توجه اما آن است که تولید کیک نیز در همان استان‌ها صورت نگرفته و از خارج از این استان‌ها به آنجا وارد می‌شود.

جهانپور تاکید کرد: برخلاف ادعاهای موجود مبنی بر اینکه قرص‌هایی که در کیک‌های خوراکی گذاشته شده‌ است، از نوع روانگردان‌ها و مخدرها بوده،‌ بررسی‌های ما این موضوع را نشان نمی‌دهد و این قرص‌ها انواع گوناگونی داشته است.

وی با بیان این که تمام گزارشات صورت گرفته بررسی‌ شده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بررسی‌های صورت گرفته از ۳۰ مورد گزارش شده از استان هرمزگان نشان می‌دهد که موضوع مربوط به خط تولید نیست. مردم هم می‌توانند موارد مشابه را به سامانه تلفنی ۱۹۰ گزارش دهند و با معرفی محل عرضه کیک خوراکی ما را در بررسی بیشتر واقعه یاری کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group