پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

سبحان حیدری نوازنده سازدهنی (هارمونیکا)، شاعر و بازیگر تئاتر با اشاره به خودشناسی هنرمند و دور بودن از دنیای تبلیغات گفت: از هنرمندان می‌خواهم تا قبل از رسیدن به مرحله خودشناسی به دنبال تبلیغات و امور جانبی نباشند و به‌صورت تخصصی کارهایشان را پیگیری کنند. 

دفتر پایگاه خبری دیارجنوب میزبان یکی دیگر از هنرمندان شهرستان دشتستان بود و این بار گفتگویی با سبحان حیدری نوازنده سازدهنی (هارمونیکا)، شاعر و بازیگر تئاتر که در شرح زیر، این گفتگو آمده است:
دیارجنوب: لطفاً خودتان را معرفی کنید و در خصوص ورود به عرصه هنر و اجراهایتان توضیحاتی ارائه دهید؟
سبحان حیدری هستم ۲۷ ساله متولد دشتستان، دارای مدرک کاردانی از رشته IT که در حال حاضر در درمانگاه نوید برازجان در قسمت تصویربرداری مشغول به کار هستم.
در حوزه هنر، مدرس موسیقی، نوازنده و شاعر هستم و کارِ تئاتر نیز انجام می‌دهم که تابه‌حال کارگردانی سه اثر نمایشی را بر عهده داشته‌ام که یک اثر به جشنواره تئاتر کوتاه گناوه راه یافت و در چهار اثر نمایشی از نمایشنامه خوانی دیلم نیز بازیگر بوده‌ام.

sobhan h 1
در سه دوره داور جشنواره ملی هارمونیکا بودم و تندیس مدرس برگزیده کشور را دریافت و پژوهشگر برتر جشنواره سوم هارمونیکا و همچنین مقام نهم جشنواره سیدن آلمان را کسب نمودم.
اکنون در بخش هنر، سایت موسیقی ماهور راداریم و دفتر موسیقی ماهور که علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی، جشنواره موسیقی نیز به‌صورت هرساله برگزار می‌شود که در سال گذشته از این جشنواره استقبال خوبی به عمل آمد و از شش استان در جشنواره شرکت کردند و این جشنواره را می‌توان بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی در ایران نام برد چون جشنواره موسیقی در ایران کم و به‌ندرت برگزار می‌شود.
در سال جاری نیز جشنواره خواهیم داشت که فراخوان آن تا یک ماه آینده منتشر خواهد شد و اختتامیه این کار نیز در ایام عید خواهد بود.

sobhan h 1
دیارجنوب: از چه زمانی به سازدهنی علاقه‌مند و شروع به کارکردید و آیا این هنر اولین کاری بود که شروع کردید؟
از سال ۸۴ شروع به گیتار زدن کردم و به‌صورت تجربی دو سال تمرین کردم و بعد از دو سل به کلاس مراجعه و زیر نظر استاد دوراهکی آموزش دیدم تا به مرحله اجرا رسیدم.
از سال ۸۸ به‌صورت تخصصی سازدهنی را شروع و دنبال کردم و کلِ هدفم را روی سازدهنی (هارمونیکا) گذاشتم.
دیارجنوب: برای نواختن سازدهنی آموزش هم دیده‌اید؟
از زمانی که سازدهنی را شروع کردم متد آموزشی فارسی بسیار اندک بود و بیشتر با ترجمه، کارهای تحقیقاتی و تست کردن به نتیجه رسیدم. من متد آموزشی سازدهنی نداشتم و جایی برای سازدهنی آموزش ندیدم.
از سال ۸۸ متد خاصی در این زمینه نبود و اگر هم بود مرا راضی نمی‌کرد به همین خاطر شروع به ساخت یک متد مستقل و خاص برای هارمونیکا شدم که اکنون به یک کتاب آموزشی تبدیل‌شده است.
کتاب‌های آموزشی‌ترم ولو و کروماتیک برای کودکان و نابینایان و کروماتیک پیشرفته که در پنج جلد به چاپ رسیده است.

sobhan h 1

دیارجنوب: درزمینه سازدهنی تابه‌حال چند اجرا داشته‌اید؟
ازلحاظ اجرای صحنه‌ای شاید از کسانی باشم که اجراهای زیادی داشته‌ام.
در سال ۹۳ حدود ۳۵ اجرای صحنه‌ای داشتم که به‌طور مثال کنسرت هارمونیکا به مدت سه شب در برازجان، اجرا با گروه زیرآب بوشهر نشست‌های موسیقی بوشهر و همایش موسیقی در آب پخش اشاره کرد.
در سال گذشته نیز می‌توان به شبی با هارمونیکا، اجرای ۲۷ اسفند بوشهر در سالن آوینی، اجرای شب یلدا و ... اشاره کرد و در سال جاری نیز ۳ الی ۴ کارگاه آموزشی برگزار کردیم.
دیارجنوب: در سبک سازدهنی، نت‌ها را به چه صورت تهیه می‌کنید؟
نت‌های مربوط به گیتار را با توجه به دانشی که از علم تئوری موسیقی دارم از حالت آکورد به حالت ملودی تبدیل می‌کنم تا برای سازدهنی مناسب باشد.

sobhan h 1

دیارجنوب: آیا تابه‌حال در ایران برای سازدهنی تنظیم نت موسیقی انجام‌گرفته است؟
تنظیم همیشه برای هر سازی صورت گرفته ولی به‌صورت محدود ولی من دو جزوه از ده قطعه اول و دوم کلاسیک را تنظیم کردم و شاید نود درصد این نت‌ها اولین بار برای سازدهنی تنظیم شد که اکنون این جزوه در سایت ما برای فروش در دسترس است.

دیارجنوب: در این مدتی که فعالیت خود را در عرصه هنر شروع کرده‌اید تابه‌حال چند هنرجو داشته‌اید؟
من تدریس را از سن هفده سالگی شروع کردم و شاید از کم سن و سال‌ترین مدرسان در سطح استان بودم که به‌صورت رسمی تدریس خود را در فرهنگسرای ارشاد شروع کردم.
تابه‌حال هنرجوهای زیادی داشتم و تعداد مشخصی را نمی‌توان عنوان کرد چون در مقطع زمانی مختلف تعداد هنرجوها کم‌وزیاد می‌شوند.

sobhan h 1
دیارجنوب: در چه زمینه‌ای از شعر کار می‌کنید و تابه‌حال چه آثاری از شما به چاپ رسیده است؟
مجموعه اشعار پاس‌بخش لحظه‌ها از انتشارات آنا به چاپ رسید که ۲ الی ۳ سال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بود و دیگری سندیکای معدن یواشکی که به دلیل اصلاحیه خوردن بر روی بعضی اشعارش از انتشارش منصرف شدم و هنوز هم در حال اضافه کردن اشعار به این کتاب هستم تا شاید روزی درجایی از این سرزمین به چاپ برسد.
دیارجنوب: درزمینه تئاتر چه فعالیتی داشته‌اید؟
من از بچگی تئاتر کار می‌کردم و همه برادرانم در این عرصه فعالیت دارند. در پایه دوم دبستان بودم که تمرین تئاتر را زیر نظر عسکر غلامی (پسرخاله) که از کارگردانان قدیمی در این عرصه است فراگرفتم.
من به تئاتر همانند سازدهنی علاقه دارم و در این زمینه فعالیت‌های زیادی داشتم ولی فرهنگ و جامعه ما نمی‌تواند بپذیرد که یک شخص هنرمند می‌تواند درزمینه های دیگر هم فعالیت داشته و موفق باشد و تنها دلیل اصلی که تئاتر را برای همیشه کنار گذاشتم مورد هجمه و پذیرفته نشدن از سوی مردم بود.

sobhan h 1


دیارجنوب: جدیدترین کاری که در دست اقدام دارید؟
جدیدترین کار کنسرت سازدهنی است که در تاریخ ۲۲ آذر در تالار فرهنگ برازجان و توسط هنرجوهای خودم و نوازنده‌های مهمان از بوشهر و برازجان اجرا خواهد شد که سعی کردیم کاری بسیار متفاوت باشد چون از کارهای تکراری و به‌گونه‌ای نخ نما شده خسته شده‌ام.

دیارجنوب: بهترین راه یا راهکار برای متحد کردن قشر هنرمند چیست؟
من با متحدشدن قشر هنرمند مخالف هستم و ازنظر من باید به همدیگر احترام بگذاریم و همدیگر را ببینیم نه به دنبال اتحاد باشیم.
دیارجنوب: توصیه‌تان به افرادی که به سازدهنی علاقه‌مند هستند و در عرصه هنر فعالیت دارند، چیست؟
پیشنهاد می‌کنم هنرمندانی که در این منطقه فعالیت می‌کنند به‌صورت تخصصی کارهایشان را پیگیری و به سمت پیشرفت کردن کارهایشان حرکت کنند و تا قبل از رسیدن به مرحله خودشناسی به دنبال تبلیغات و امور جانبی نباشند.

 

sobhan h 1sobhan h 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group