سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندای بوشهر گفت: جشنواره آواها و نواهای آیینی "ایثار" به عنوان یک رویداد ملی و فرهنگی دی ماه امسال در این استان برگزار می‌شود.

به گزارش دیارجنوب، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر چهارشنبه شب در نشست هماهنگی این جشنواره افزود: بوشهر خاستگاه آواها و نواهای حزن و سوگ و شاد است به همین دلیل برگزرای جشنواره ملی آواها و نواهای آیینی ایثار در این استان انتخابی مناسب است.
وی اضافه کرد: از طرفی در استان بوشهر رویدادهای ملی کم برگزار می‌شود و برای عده‌ای ناشناخته است در همین ارتباط از هر رویداد ملی و فرهنگی که در این استان برگزار شود، حمایت همه جانبه خواهد شد.
مجید خورشیدی تاکید کرد: این استان باید بهتر وضعیت کنونی در سطح ملی شناخته شود و یکی از راه‌های شناساندن آن به در کشور برگزاری چنین رویدادهای ملی است.
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تنها وظیفه یک نهاد خاص نیست بلکه همه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و آحاد جامعه مسئول هستند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر گفت: نخستین جشنواره ملی آواها و نواهای ایثار در ۲ بخش رقابتی و غیررقابتی ۱۰ دی‌ماه در این استان برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام ابراهیم تشکری افزود: اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران نخستین جشنواره ملی آواها و نواهای ایثار را طراحی کرده‌است و تداوم این مسیر منجر به ترویج و غنای بیشتر فرهنگ ایثار می‌شود.
وی اضافه کرد: شناسایی و تجلیل از پدیدآورندگان آثار هنری ارزشمند در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ا زخودگذشتگی (ایثار اجتماعی) و بسط، تعمیق و ترویج هنر آوایی و آیینی با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت از جمله هدف‌های برگزاری این جشنواره است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر گفت: ایجاد مجموعه (بانک اطلاعاتی) دستاوردهای هنری در حوزه فرهنگ مذهبی، آیینی و عاشورایی با رویکرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گسترش زمینه‌های فکری و فرهنگی برای تولید آثار فاخر و ارزشمند هنری با هدف ارتقای بینش و آگاهی جامعه به عنوان مخاطب اصلی این‌گونه از آثار هنری و ایجاد گفتمان‌های اجتماعی در این زمینه از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
تشکری اضافه کرد: بخش رقابتی در سه گروه آواها، نواها و سرود برگزار خواهد شد که گروه آواها شامل مولودی‌خوانی، مرثیه‌خوانی، توسل خوانی، بیت خوانی (ویژه شهدای نوجوان), منظومه خوانی، منقبت خوانی، پیشخوانی‌های تعزیه، موسیقی آوازی در همه حوزه‌های موسیقی ایرانی (مقامی- ردیف دستگاهی) است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر افزود: گروه نواها شامل هم‌نوازی ساز و آواز در تمامی حوزه‌های موسیقی ایرانی (اقوام- ردیف دستگاهی) است.
تشکری اضافه کرد: بخش سرود در ۲ بخش، فرزندان شاهد و ایثارگر و بخش گروه‌های آزاد (سطح جوانان و نوجوانان) شامل گروه‌های سرود استان‌های کشور و در رشته‌های تک‌خوانی، تک‌نوازی، آهنگسازی، مربیگری، شعر و ترانه و همخوانی گروه برتر برگزار می‌شود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر بیان کرد: مهلت ارسال آثار و مراجعه علاقه‌مندان و ثبت‌نام در سایت نوید شاهد و دریافت کُد رهگیری ۲۰ آدر ماه جاری و اعلام نتایج آثار منتخب آن پایان این ماه است./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group