پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر از شناسایی ۲۱ هزار و ۶۴۷ معلول با معلولیت‌های مختلف در استان بوشهر خبر داد و گفت: ۱.۴۸ درصد از جمعیت استان دارای معلولیت هستند.

علیرضا حاجیونی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جمعیت افراد معلول شناسایی‌شده در استان بوشهر نسبت به جمعیت استان ۱.۴۸ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند و این آمار نسبت به میانگین کشور کمتر است.
وی تصریح کرد: بیشتر معلولیت‌های موجود در استان بوشهر ناشی از سانحه و یا بیماری نیست بلکه مادرزادی و ژنتیکی است و هرچند سازمان‌ها با اجرای طرح‌های غربالگری بینایی و شنوایی، مشاوره ژنتیک و بارداری سالم در تلاش برای کاهش این جمعیت هستند اما افراد نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری از معلولیت‌ها دارند.
حاجیونی بر ضرورت اجرای ماده ۶ قانون حمایت از معلولان تأکید کرد و گفت: با اجرای این ماده قانونی خدمات بهداشتی، درمانی، توان‌بخشی باید به شکل رایگان در اختیار معلولان قرار گیرد اما با وجود تصویب و ابلاغ قانون زمینه‌های اجرای آن فراهم نشده و با اجرای آن معلولان احساس رفاه بیشتری خواهند کرد.
وی بر ضرورت همکاری همه شرکای اجتماعی با سازمان بهزیستی برای خدمات‌رسانی بهتر به جامعه معلولان تأکید کرد و گفت: به دلیل اینکه هنوز اعتبار لازم قانون جامع حمایت از معلولان تأمین نشده برخی سرانه‌ها در این بخش بسیار پایین و ناچیز است با این وجود تلاش شده بهترین امکانات در اختیار گروه هدف قرار گیرد.
تامین نیازهای معلولان
حاجیونی در خصوص تأمین امکاناتی از جمله ویلچیر گفت: با همت خیران و شرکای اجتماعی می‌توان چرخ‌های بسیاری از ویلچیرها را چرخاند.
وی تأکید کرد: این حق معلول است که از حقوق شهروندی خود برخوردار باشد و قبل از اینکه معلولیت فرد را ببینیم باید شخصیت انسانی وی را دید و پذیرفت که این قشر از افراد حقوقی دارند که باید رعایت شود.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: معلولان با تمرین و ممارست فاتحان میدان‌های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی هستند پس بدون توجه به معلولیت آن‌ها تنها با توجه به ارزش‌های انسانی توانایی این قشر از جامعه را باور کنید.
حاجیونی افزود: در صورت تغییر نگرش نسبت به جامعه معلولان و فراهم کردن زمینه رشد و ترقی این قشر از جامعه معلولان می‌توانند قله‌های پیشرفت و ترقی را طی کنند.
وی بیان کرد: هرچند معلولان ناتوانی و محدودیت‌هایی دارند اما حتی آن‌ها هم توانایی‌هایی دارند که باید تفکر خود را نسبت به آنان تغییر داد و مطمئن باشیم صبر و تلاشی که آنان دارند برای آن‌ها معلولیت سد راه نیست.
۲۰۰ زوج در استان مشاوره ژنتیک انجام می‌دهند
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با بیان اینکه امسال در راستای اجرای طرح غربالگری ژنتیک، ۲۰۰ زوج در استان مشاوره ژنتیک انجام می‌دهند گفت: در زمان حاضر ۱۱ مرکز نگهداری از معلولان در استان بوشهر فعال هستند که ۵۲۰ معلول نیازمند خدمات ویژه در این مراکز نگهداری و پرستاری می‌شوند.
وی یادآور شد: ۱۴ مرکز روزانه نیز در استان فعالت است که امکان ارائه مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای برای افراد ۱۴ سال به بالا با هدف ایجاد شغل پایدار و ثابت متناسب با توان آن‌ها در استان برپاست.
اجرای قانون حمایت از معلولان نیازمند ۲۰ میلیارد تومان
حاجیونی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه متولیان بهزیستی رعایت قانون حمایت از معلولان است که با وجود تصویب و ابلاغ اما هنوز بعد از ۲ سال همه بندهای آن عملیاتی و اجرایی نشده است اظهار کرد: اجرای کامل قانون حمایت از معلولان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که هنوز این اعتبار تأمین نشده و اگر این امر محقق شود نقش مهمی در بهبود روند زندگی معلولان خواهد داشت.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با بیان اینکه مسکن یکی از نیازهای جامعه معلولان است گفت: تلاش شده برای این قشر از جمعیت ۲ هزار و ۵۰ واحد مسکونی احداث شود که تاکنون با همکاری شرکای اجتماعی از این تعداد ۹۷۷ واحد واگذارشده است.
احداث مسکن برای معلولان
حاجیونی بیان کرد: معلولان قشر خاص با نیازهای ویژه هستند و تلاش شده در سال جدید ۲۵۵ واحد مسکونی مربوط به خانواده‌های دارای ۲ معلول در استان احداث شود اما باز هم کافی نیست و انتظار است خیران و نیکوکاران با کمک خود به توانمندی این قشر از جامعه کمک کنند.
وی ادامه داد: اشتغال یکی دیگر از وظایف سازمان بهزیستی است که از طریق پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و اجرای سه درصد قانون استخدام‌ها توانستیم گام‌های مهمی در بخش توانمندسازی این قشر از جامعه برداریم.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به طرح سی بی آر در روستاها خاطرنشان کرد: در زمان حاضر هشت هزار و ۹۸۲ نفر معادل ۳۸ درصد جامعه معلولان زیر پوشش این طرح قرار دارند و خدماتی به آنان ارائه می‌شود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group