جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته ۷۲ درصد بوشهری‌ها کمبود ویتامین دی دارند.

به گزارش دیارجنوب نایب رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: از آنجا که هوای استان بوشهر گرم است خیلی کم پیش می‌آید شهروندی به مقدار مناسب روزانه در معرض آفتاب باشد.
فاطمه پوربهی افزود: بیشتر شهروندان سعی می‌کنند از محیط‌های خنک و سایه دار استفاده کنند به همین خاطر شیوع کمبود ویتامین دی در استان بوشهر بالاست.
وی ادامه داد: برای اینکه تابش نور آفتاب برای تولید ویتامین دی در بدن کفایت کند باید صورت و گردن و دست‌ها تا آرنج و ساق پا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض تابش مستقیم و بدون واسطه نور آفتاب باشد.

پوربهی گفت: علاوه بر نور مستقیم آفتاب زرده تخم مرغ، لبنیات و ماهی اصلی ترین منابع غذایی ویتامین دی هستند.
وی بیان کرد: نقش ویتامین دی در بدن بسیار مهم و اساسی است و باید نسبت به بررسی آن آزمایش خون انجام تا در صورتی کمبود با مکمل درمانی جبران شود.
پوربهی افزود: دی یک ویتامین محلول در چربی است که ساده‌ترین نقش آن تأثیر روی تکامل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان است.
وی بیان کرد: ویتامین دی نقش‌های زیادی در بدن دارد همانند نقش آن در فرایند ها و واکنش‌های طبیعی که روزانه در بدن رخ می‌دهد.
پوربهی ادامه داد: این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به نرمی استخوان (استئومالاسی) و همین طور پوکی استخوان یا (استئوپروزیس) بسیار تأثیرگذار دارد.
پوربهی ادامه داد : کمبود ویتامین دی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت و همین طور MS را افزایش دهد.
وی تاکید کرد: اصلی ترین راه دریافت ویتامین دی قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group