سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر از کاهش ۱۷ درصدی آمار سرقت در سالجاری خبر داد.

به گزارش دیارجنوب، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر در خصوص بررسی آمار سرقت در استان اظهار داشت : 10 اتهام اول استان را بیشترین پرونده های کیفری تشکیل می دهند که سرقت مستوجب تعزیر می باشند.
وی اضافه کرد: سرقت های باندی و خشن در سطح استان به ندرت وجود دارد و سرقت های خرد که امنیت جامعه را به خطر انداخته بیشتر مورد بررسی قرار داده ایم.

الماس گشتاسبی اضافه کرد: سرقت های خرد عمدتا در حوزه بازار طلا فروشی ها و منازل صورت میگیرد و در زمینه اتهامات بعد از سرقت، موضوع امنیت شهروندان و هموطنان را در معرض خطر قرار می دهد.

گشتاسبی تاکید کرد: جرم سرقت، خود معلول دلایل و علت های دیگر و پیش زمینه های ایجاد وقوع جرم است و از جمله دلایلی که باعث انجام سرقت در مردم باشد و را می توان به بیکاری، طرد شدگی از سوی خانواده ، از بین رفتن قبح جرم و... نام برد که ما در تلاش هستیم که در کاهش جرم و آسیب آن اقدامات پیشگیرانه با همفکری و هم اندیشی انجام دهیم.
وی در خصوص خرید و فروش اموال مسروقه بیان کرد: وجود بازار های خرید این اموال سرقتی خود باعث بروز و ایجاد و تشدید سرقت می شود که شامل اقلام وسایل منزل، قطعات خودرو و... که با نظارت دستگاه های مرتبط می توان پیشگیری و حتی از وقوع آن جلوگیری نمود.

گشتاسبی تصریح کرد: طرح های ضربتی در برخورد با سرقت و جرم ها در دو بخش استانی و شهری اجرایی خواهد شد.

وی بیان داشت: در خصوص آمار مربوط به سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف 6 در صد کاهش وقوع داشته ایم.
گشتاسبی خاطرنشان کرد: در خصوص سرقت از اماکن دولتی9 درصد و خصوصی 31 درصد افزایش سرقت داشته ایم.
وی در خصوص سرقت از اماکن دولتی ببان کرد: در ۵ ماه ابتدای سال تا کنون آمار و گزارشاتی از سرقت تجهیزات مخابرات، سرقت از اداره برق، ساختمان های نیمه کاره و بدون پروانه مشخص از شهرداری را داشته ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر تصریح کرد: در کل نسبت به سال گذشته در آمار سرقت ها ۱۷ درصد کاهش داشته ایم.

وی اضافه کرد: در شهر بوشهر نسبت کشف وقوع جرم 93 درصد در بحث کشفیات داشته ایم و دستگیری مالخران دراین 5 ماه ابتدای سالجاری در شهر بوشهر، 25 نفر دستگیر شدند و تعدادی از اموال به صاحبشان برگردانده شدند.

گشتاسبی اضافه کرد: در زمینه کیف قاپی ۶۰ درصد کاهش وقوع داشته ایم که در کل جرائم استان ۱۷ درصد کاهش وقوع جرم داشته ایم.

الماس گشتاسبی در بحث ساماندهی پارکینگ های عمومی خودرو در استان اظهار داشت:متاسفانه بحث ساماندهی پارکینگ های عمومی در استان بسیار ضعیف است که این مسئله خود، باعث بروز و وقوع سرقت از قطعات داخل خودرو شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: در شهر های گناوه، دشتستان بیشترین وقوع جرم گزارش شده است که از عمده ترین آن عدم وجود پارکینگ مشخص برای پارک خودرو ها می باشد.

dadgostari 1

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر در بحث سرقت احشام بیان کرد: بیشترین سرقت احشام در شهر جم و توابع آن صورت می گیرد و در مناطقی شعب العبور که مانع رسیدگی و عدم حضور مراجع قانونی شده اتفاق افتاده است.

وی در ادامه اضافه کرد: قیمت افزوده فروش و سهل الوصول بودن خرید و فروش احشام باعث تشویق و ترغیب سارقین شده است.

گشتاسبی بیان داشت: سرقت از منازل شامل طلا و جواهرات، و اسناد و ارز بوده به دلیل اینکه مردم نقدینگی و سرمایه خود را ترجیح داده اند در خانه نگه دارند و این عدم اعتماد به موسسات مالی و مراکز امن و بانکها باعث شده که اموال خود را در منزل نگه دارند و این امر تبعات سرقت را بالا برده است و بعضا خانواده ها بدلیل تجمل گرایی و سلیقه شان، بحث متافیزیکی را در نظر نمی گیرند و نگهبان برای ساختمان مسکونی قرار می دهند.

وی اضافه کرد: اشخاصی که خانه باغ یا ویلا باغ دارند و خود ساکن آن محل نیستند و بدون گماردن نگهبان برای ساختمان و وسایلشان آن را رها کرده، بیشترین آمار وقوع سرقت را داشته اند.

گشتاسبی در بحث سرقت ها تاکید کرد: بدلیل مهاجر پذیر بودن استان، ورود قومیت ها و فرهنگ های متفاوت در استان و بدلیل کاریابی، خود باعث تنوع در نوع و اقسام سرقت شده است.
وی در ادامه اضافه کرد: بالابودن نرخ بیکاری،بحث تورم و گرانی، بالابردن هزینه ارتکاب جرم. نبود زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی از دلایل عمده سرقت محسوب می شود.

dadgostari 1

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر از عمده جرائم وقوع در فضای مجازی در 5 ماه ابتدای سالجاری ، 83 درصد جرائم سایبری که شامل برداشت های غیر مجاز بانکی اینترنتی، سرقت اینترنتی، کلاه برداری و بانک داری اینترنتی بر شمرد.
وی خاطرنشان کرد: الکترونیک شدن باعث دسترسی مجرمین به اطلاعات مردم شده است.

گشتاسبی در حوزه جرائم سایبری بیان داشت: در صد بالایی از برداشت های اینترنتی توسط سایت های واسط از جمله برنامه دیوار، شیپور و... اتفاق می افتد مانند درگاه های جعلی پرداخت، فیشینگ و...

وی در بحث رمز دوم یکبار مصرف گفت: از خرداد ماه سالجاری سعی در فعال سازی رمز پویا بجای رمز ایستا جهت کاهش وقوع جرم و استفاده از رمز دوم حساب ها انجام داده ایم.

گشتاسبی در پایان بیان داشت: برداشت های غیر مجاز اینترنتی به دلیل کارت های بانکی واسط هستند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group