جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

شهر 6 هزار نفری بردخون تنها چهار نانوایی فعال دارد و به دلیل اینکه بردخون شهر مهاجرپذیری است این تعداد نانوایی کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، نان یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین موادغذایی انسان‌ها است که تاریخچه آن به اواخر عصر حجر می‌رسد و در هر دوره با توجه به وضعیت اقتصادی و درآمدی مردم بر اساس شیوه‌ای خاص پخت و آماده می‌شده و انواع مختلفی دارد.

نان از دیدگاه شرعی و مذهبی نیز محترم است، به‌گونه‌ای که پیامبر اکرم(ص) فرموده: نان را گرامی دارید زیرا خداوند آن را از برکات آسمانی فرو فرستاده و از برکات زمین بیرون آورده است.

از قدیم نیز بین مردم به‌ویژه در کشور اسلامی ایران مرسوم بوده که اگر فردی تکه نانی در محل عبور می‌دید با احترام بر می‌داشت و در جای مناسبی قرار می‌داد و این نشان‌دهنده جایگاه نان در بین مردم بوده است.

سابقه نان در بردخون

روزگاری برای تهیه نان، گندم را با وسایل ابتدایی و ساده به آرد و سپس خمیر و خمیر را نیز با حرارت و استفاده از ابزار مخصوص به نان تبدیل می‌کردند که در هر دوره‌ای نحوه پخت نان در شهرها و روستاها متفاوت بوده و در بردخون نیز در گذشته از وسیله‌ای فلزی به نام تابه بهره می‌بردند که آن را روی آتش می‌گذاشتند و نان خام را روی آن پهن می‌کردند که معروف به نان نازک یا تیری بود.

عده‌ای نیز تنوری با گِل می‌ساختند که برای پختن نان گِرده استفاده می‌شد که این نان‌ها هنوز نیز توسط برخی از خانواده‌ها برای فروش پخت می‌شود اما مانند گذشته فراگیر نیست.

چند سال پس از انقلاب اسلامی نانوایی تنوری در بردخون راه‌اندازی شد که نان برخی از مردم را تأمین می‌کرد اما بیشتر مردم به پخت نان محلی مشغول بودند و نانوایی مشتری چندانی نداشت ولی بعد از چند سال کم کم نان نانوایی به بیشتر خانه‌ها راه پیدا کرد و به مرور نقش نان محلی کمرنگ شد.

نان‌ها در بردخون انواع مختلفی داشته اما هدف از این مقدمه آشنایی مختصر خوانندگان با تاریخچه نان و فعالیت نانوایی در بردخون است که به صورت خلاصه مطالبی بیان شد اما در این باره گفته‌ها فراوان است که امیدواریم در آینده برای آگاهی مردم و علاقمندان آماده کنیم.

در سال‌های اخیر تهیه نان در بردخون دشوار شده و با وجود همه فعالیت‌ها و تلاش‌ها باز برای تهیه نان، مردم مجبورند در صف بایستند و گاه حتی دست خالی به خانه برگردند، هرچند در گذشته مردم قبل از اذان صبح جلوی نانوایی صف می‌بستند تا بتوانند نان تهیه کنند و امروزه این مشکلات نیست، اما باز برای تهیه نان مشکلاتی وجود دارد که می‌توان با تدابیری آن‌ها را رفع کرد.

جمعیت امروز بردخون نسبت به گذشته افزایش یافته و در شهر به حدود 6 هزار نفر رسیده و آرد و امکانات پخت نان مانند گذشته در دسترس نیست و بیشتر مردم برای تأمین نان باید به نانوایی مراجعه کنند و بر همین اساس توجه به فعالیت نانوایی‌ها ضروری است.

بردخون به دلیل توسعه بخش کشاورزی و صیادی شاهد مهاجرانی از سراسر کشور است و عده زیادی از افاغنه در شهر سکونت دارند که در آمار منطقه نیز محاسبه نمی‌شوند، اما از سهمیه آرد و نان مردم بومی استفاده می‌کنند و این موضوع نیز بر شلوغی صف‌ها افزوده است.

متصدیان و کارگران نانوایی‌ها افرادی تلاشگر و زحمتکش

نانوایی‌ها ساعات پخت خاصی دارند و براساس مقررات باید در این ساعات پخت کنند اما گاه به دلایل مختلف ممکن است این زمان رعایت نشود که مناسب نیست چرا که در فصل تابستان ساعت چهار عصر اغلب مردم به دلیل گرما قادر به بیرون رفتن از خانه نیستند و مجبورند حوالی غروب به نانوایی مراجعه کنند که این موضوع باعث ازدحام جمعیت در این زمان می‌شود.

متصدیان نانوایی‌ها ، کارگران و کارکنان نانوایی‌های بردخون افرادی تلاشگر و زحمتکش هستند و در گرما و سرما با حداقل حقوق برای تأمین نان مردم تلاش و فعالیت می‌کنند و زحمات آنان قابل ستایش است، اما ضرورت دارد به خواسته‌های آنان توجه شود و مطالبات مردم نیز عملی شود تا بدون دغدغه و راحت نان خود را از نانوایی تهیه کنند.

4 نانوایی فعال در بردخون

مسؤول اصناف بردخون گفت: 6 نانوایی در بردخون دارای مجوز هستند که یک نانوایی آزادپز و بقیه سهمیه آرد دارند اما در حال حاضر فقط چهار نانوایی به صورت فعال نیاز نان مردم شهر بردخون را تأمین می‌کنند.

صادق نظری افزود: متأسفانه برخی از نانوایی‌ها ساعت پخت نوبت ظهر را رعایت نمی‌کنند و این موضوع موجب نارضایتی عده‌ای از شهروندان شده اما یکی از نانوایی‌ها در بیشتر اوقات کشیک است.

وی با بیان اینکه در برخی فصول سهمیه آرد بیشتری به نانوایی‌های بردخون اختصاص می‌یابد، اضافه کرد: اگر تخلفی در بین نانوایی‌ها صورت گیرد جریمه می‌شوند و همه آنها تحت نظارت بهداشت و تعزیرات هستند و باز منتظر پیشنهادات، انتقادات و شکایات مردم هستیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دیر نیز گفت: نانوایی‌های غیرفعال اخطار ابطال دریافت می‌کنند و تعدادی از نانوایی‌ها که سهمیه آرد گرفته‌اند و پخت نداشته‌اند جریمه می‌شوند.

از انتقادات استقبال می‌کنیم

یعقوب شهنیایی افزود: همه تلاش خود را به کار می‌گیریم که نظارت‌ها نسبت به گذشته بیشتر شود و بر تعداد ناظران افزوده شده، اما همواره نیازمند انتقادات و پیشنهادات مردم هستیم و از نقدها استقبال می‌کنیم.

به گزارش فارس،تعدادی از افراد مجوز فعالیت برای نانوایی می‌گیرند اما پس از مدتی به دلایل نامعلوم آن را تعطیل می‌کنند که امیدواریم متولیان امر در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند و با تحویل آرد باکیفیت به نانوایی‌ها، از ضایعات نان و دورریز آن بکاهند و با بهره‌گیری از ابزار جدید و افراد مجرب و آگاه و رعایت بهداشت، نانی باکیفیت تحویل مردم دهیم.

پیشنهاد می‌شود امتیازاتی به این صنف سخت و پرزحمت اختصاص داده شود و هر سه ماه یک بار فعالیت و چگونگی کیفیت نان نانوایی‌ها سنجیده شود و نانوایان و افراد برتر انتخاب و معرفی شوند تا مردم کاسبان منصف و فعال را بشناسند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group