جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

در پانزدهمین نشست تخصصی شعر آهنگ دیگر "بومی گرایی در شعر معاصر" مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش دیارجنوب، شاعر و منتقد هم‌استانی در کارگاه تخصصی شعر آهنگ دیگر با اشاره به مبحث بومی‌‌گرایی در شعر، اظهار داشت: در این مبحث، شعر بومی‌گرا و شعر بومی مطرح می‌شود و لازم است که این دو مهم را از هم جدا کنیم.
مجید عابدی افزود: شعر بومی می‌تواند شرایط، تعریف و یا بیان خاص خودش را داشته باشد و تاریخ بومی‌گرایی در شعر معاصر، با حضور نیما و نهضت نیما پررنگ‌تر می‌شود.
وی با اشاره به بحث تقابل سنت و مدرنیته بیان کرد: هنرمندان و شاعران در این دوره با حضور خود باعث شدند که مدرنیته در مقابل سنت‌گرایی شاعران، نه‌ تنها پیشتاز نباشد بلکه به سایه برود.
عابدی افزود: مؤثرترین عاملی که باعث شد شعر معاصر به سمت بومی‌گرایی برود، تقابل سنت و مدرنتیه و پیامدهای حاصل از آن است، که در شعر منوچهر آتشی با بسامد بالایی جلوه‌گری می‌کند.
وی ادامه داد: شاعران معاصر، به پنج طریق در آثار خود بومی‌گرایی داشته‌اند؛ استفاده از گویش به‌جای زبان رسمی، بهره‌گیری از واژگان و اصطلاحات نمادی، انعکاس جغرافیای طبیعی و طبیعت محلی، انعکاس آداب و رسوم و سنت‌های قومی و استفاده از گویش‌های بومی و ترجمه به گویش رسمی از مصادیق بومی‌گرایی در شعر محسوب می‌شود.
دبیر این کارگاه، با تأکید بر اهمیت "هویت بومی در شعر امروز"، بیان کرد: هویت بومی در ادبیات کلاسیک، چندان مورد توجه قرار نگرفته و شاعران کهن به انعکاس محیط اقلیمی خود کمتر تمایل نشان داده‌اند، اما نیما در راستای نوآوری‌های خود در جوانب شعر، بومی‌گرایی را وارد حیطه شعر کرد و در این راه نیز پیروانی یافت.
غلامرضا ابراهیمی با اشاره به بومی‌گرایی در شعر منوچهر آتشی افزود: منوچهر آتشی در زمره شاگردان برجسته نیما است که با برخورداری از تخیل نیرومند و جنون محتشم حماسی، به ارائه نمادها، عناصر و تصاویر بومی جنوب پرداخته است.
وی تصریح کرد: آتشی با نفوذ در عناصر و پدیده‌های طبیعت، تصاویری در شعرش دست می‌دهد، که بدیع و زبان زندگی جنوب است.
ابراهیمی در ادامه به بیان دلیل روی آوردن آتشی به شعر اقلیمی و توجه به عناصر بومی پرداخت و افزود: حس نوستالوژیِ برآمده از تقابل سنّت با صنعت و مدرنیته و نیز مهاجرت آتشی از بوشهر به تهران، سبب شد که وی همواره در حسرت گذشته و بدویت‌های از دست رفته، باشد.
وی به نمونه‌هایی از مصادیق بومی‌گرایی در شعر آتشی اشاره کرد و گفت: یادکرد نام‌آوران خطه جنوب، بهره‌گیری از عناصر مرتبط با دریا و دریانوردی، استخدام اصطلاحات مربوط به روستا و کشت و زراعت و کوچ‌نشینی و شکار را می‌توان به عنوان مصادیق روشن بومی‌گرایی در شعر آتشی برشُمرد.
در پایان این کارگاه، شاعران هم‌استانی از جمله سیدیوسف صالحی، افشین محمودوند، سعیده سلیمی، بهراد باغبانی‌نیک، علیرضا کاشف، سمیه تمیمی، دانیال زارع، الناز رشیدی، محمد ابراهیمی، باقر مزارعی، کیانفر بحرانی و فتح‌الله خلیل‌نژاد به قرائت آخرین سروده‌های خود پرداختند و اشعار آنان توسط مجید عابدی و غلامرضا ابراهیمی مورد نقد و تحلیل و بررسی قرار گرفت.
در حاشیه این نشست، از دو تن از هنرمندان توان‌یاب به نام یوسف فرهادی مقام اول نوازندگی دانش‌آموزی و زهرا رئیسی‌پور مقام اول بازیگری زن در جشنواره مهرآیین توسط اصغر زارعی، معاون فرهنگی حوزه هنری استان بوشهر تجلیل و تقدیر به عمل آمد‌./فارس

استان بوشهر

Template Design:Dima Group