پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

واحدهای صنفی تصفیه آب بوشهر در معرض تعطیلی قرار گرفته اند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان بوشهر، صاحبان مغازه های تصفیه آب بوشهر نسبت به درخواست 50 تا 100 میلیون تومانی شرکت آبفا شدیدا انتقاد کرده و می گویند: توان پرداخت این هزینه را نداشته و باید منتظر پلمپ شوند.
این یک سوی ماجراست و سوی دیگر عبارت است از این که اکثریت نزدیک به اتفاق ایستگاه های تصفیه آب در املاک اجاره ای به کار و کسب مشغولند. وضعیت بازار هم چندان با ثبات نیست که بتوان انتظار داشت هر یک از این واحدهای صنفی تا بیست سال آینده همین کسب و کار را داشته باشند و در همین رسته ادامه فعالیت دهند.
نکته بسیار مهم دیگر این است که میزان فروش ایستگاه های تصفیه آب در پاییز و زمستان به 20درصد تابستان می رسد و عملا جاذبه ای برای سرمایه گذاری ندارد.
باز هم سوی دیگری در ماجرا وجود دارد که عبارت است از تغییر الگوی استفاده از آب تصفیه در شهر بوشهر. در نتیجه این مهم، میزان مراجعه مردم به ایستگاه های تصفیه آب هر روز کمتر می شود و اقبال عمومی به سمت استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی می رود.
در این شرایط ریسک سرمایه گذاری در این رسته هر روز بالاتر می رود. از آنجا که کمتر سرمایه گذاری حاضر است در ملک اجاره ای 100 میلیون تومان سرمایه گذاری کند و توان مالی متصدیان این واحدهای صنفی بسیار محدود و سودشان بسیار اندک است باید منتظر برداشته شدن این رسته کاری از گردونه رقابت بود.
به گفته متصدیان فروش آب تصفیه در شهر بوشهر، شرکت آب و فاضلاب از مغازه‌های تصفیه آب بین 50 تا 100 میلیون تومان هزینه انشعاب فاضلاب درخواست کرده، درحالی که حداکثر دریافتی آنها بابت تحویل آب 2 هزارتومان برای بشکه های 20 لیتری است و درآمدشان با مبلغ درخواستی آبفا همخوانی ندارد.
یکی از مغازه داران با اشاره به اخطاریه شرکت آبفا درباره اینکه درصورت پرداخت نکردن حق اشنعاب 50 میلیونی، باید منتظر پلمپ مغازه باشند، می گوید: هر ماه مبلغ هنگفتی به عنوان تعرفه فاضلاب روی قبض‌ هایمان درج می شود. حالا هم به تازگی درخواست مبلغ بزرگی شده که در توان بسیاری از مغازه‌ ها نیست و پلمب این واحدهای صنفی بزودی شروع میشود.
یکی از متصدیان ایستگاه تصفیه آب در شهر بوشهر می‌گوید: «ما حدوداً ماهی دو میلیون تومان قبض آب و فاضلاب پرداخت می‌کنیم که تقریباً از هر قبضی حدود ۸۰۰ هزار تومان حق فاضلاب است. اما از پارسال ادارۀ فاضلاب،ما را مجبور به پرداخت چیزی به نام «ظرفیت فاضلاب» کرد و نرخ گذاری آن نیز حدود ۸۵ میلیون تومان برای هر مغازه میشود».
وی با بیان اینکه تصمیم اخیر شرکت آبفا، مغازه های تصفیه آب را به خاک سیاه می نشاند، ادامه داد: تحمیل این هزینه هیچ راهی جز تعطیلی پیش روی مغازه ها نمی‌ گذارد و خانواده هایی که از این فعالیت ارتزاق می کنند، دچار مشکل خواهند شد.
آبفا: حق انشعاب فاضلاب باید پرداخت شود
در همین خصوص، معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر می گوید: واحد‌های تصفیه آب موظفند هزینه انشعاب فاضلاب را بپردازند و این موضوع جدیدی نیست.
علی بردستانی در ادامه اضافه کرد: همه واحد‌هایی که از آب استفاده می‌کنند و شبکه فاضلاب در محل استقرار آن‌ها وجود دارد، باید به این شبکه متصل شوند و هزینه انشعاب را بپردازند. در این راستا، واحد صنفی به ازای هر مترمکعب فاضلاب که تولید می‌کند باید ۲۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان حق انشعاب بپردازد.
وی اضافه کرد: در صورتی که این واحد‌ها هزینه انشعاب را ندهند از فعالیتشان جلوگیری می‌شود.

معاون شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر درباره اینکه اغلب مغازه داران توان پرداخت ابن مبالغ را ندارند، اظهار داشت: حق انشعاب فاضلاب یک بار پرداخت می‌شود و با توجه به اینکه هزینه‌اش بالاست، شرکت آب و فاضلاب استان واحد‌های صنفی را به بانک معرفی می‌کند تا بتوانند از تسهیلات قرض الحسنه برای تامین هزینه انشعاب استفاده کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group