سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

در نشستی، تاریخچه، قدمت و نقش محله‌های قدیمی گناوه که در توسعه این بندر نقش داشته‌اند باحضور نویسندگان و صاحب‌نظران این شهرستان بررسی و کنکاش شد.

به گزارش دیارجنوب، در این نشست که به مناسبت روز فرهنگ عمومی با عنوان تاریخچه شب محلات گناوه با همت و همکاری کتابخانه عمومی ولایت و انجمن هوای تازه برگزار شد، در باره تاریخ و قدمت محله‌های این بندر تجاری باحضور سه تن از نویسندگان و بزرگان غلامرضا کرمی، خلیل مظفری و سجاد ابراهیمی و تعدادی از شرکت کنندگان بحث و تبادل نظر شد.
محله یک عنصر بسیار مهم و بنیادین در شکل‌گیری هویت فرهنگی و تعلق اجتماعی یک منطقه به شمار می‌رود که با مشارکت ساکنان آن می‌تواند نقشی مهم در کمک به توسعه و پیشرفت جامعه باشد.
یکی از محله‌هایی که در این نشست بر اهمیت و نقش توسعه‌ محوری آن بحث و تبادل نظر شد " سرخور" بود.
غلامرضا کرمی از نویسندگان و محققان این بندر گفت: این محله که در نزدیکی ساحل قرار گرفته با وجود قدمت کمتر از محله‌های باباعلیشاه و امامزاده نقش زیادی در توسعه گناوه داشته است.
وی افزود: باحضور و مستقرشدن شرکت‌های نفتی در این بندر برای پشتیبانی و انتقال تجهیزات و محموله‌های نفتی به مسجدسلیمان استان خوزستان همزمان با اکتشاف نفت در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی (١٩٠٨ میلادی) در آن منطقه، باعث شد تا افرادی از طایفه‌های معروف دیگر شهرهای همجوار نظیر بوشهر و کنگان به این شهرستان عزیمت و در این نقطه سکونت و به فعالیت و کار بپردازند.
وی افزود: کشتی‌های حامل ابزار و تجهیزات نفتی در نزدیکی آب‌های ساحلی گناوه به دلیل عمق کم آب خور لنگر می‌انداختند و با تشاله ( موتورلنج های کوچک) به خشکی و در محل گمرک فعلی این بندر انتقال و نگهداری و سپس بوسیله چارپایان به مسجدسلیمان ارسال می‌شد.

در این نشست در باره شکل‌گیری و نقش محله‌های قدیمی عبدامام، باباعلیشاه و امامزاده و نوروز آباد که در ایجاد کسب و کار مردم و هویت‌بخشی مذهبی و فرهنگی این بندر اثرگذار و نقش ایفا کردند، بحث و تبادل نظر شد.
فعال‌بودن چندین مکتب‌خانه قبل از تاسیس مدارس از دیگر شاخصه‌های این محله‌ها بود که معروف‌ترین آن در محله عبدامام معرفی و در باره آنان بحث شد.
مکتب‌خانه‌های ملازبیده دریاگرد، مشهدی عباس، ملافاطمه، شیخ رضا ولی زاده، ملاسمیل و حاج کریم گلستانی که از موسسان آن بودند در این نشست از آنان یاد شد.
نام این بندر در کتاب‌های قدیمی به صورت گنابا، گنفه، گناوه، جنابه و جنابا آمده‌است.
شهر گناوه کنونی در جنوب گناوه قدیم بنا شده‌ و از گناوه قدیم نقاطی باقی مانده‌ که امروزه به نام‌های تیرسول (شن فشرده)، تل‌گنبد، تل‌گوری، تل‌مناره و تل‌امام زاده خوانده می‌شود.
در حال حاضر از گناوه قدیم جز آثار سنگ‌ها و پی‌های مدفون در زیر خاک و بازمانده تاق نماهای سنگی آثاری مشهود نیست.
بندر گناوه از بندرهای قدیمی در شمال استان بوشهر و هم اکنون در عرصه تجاری و گردشگری فعال است./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group