چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

سرپرست وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه گفته کشورهای عضو ائتلاف ناتو از طرح کشورش برای تشکیل ائتلافی علیه ایران حمایت نکرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کشورهای عضو «ناتو» حمایت چندانی از طرح دولت آمریکا برای تشکیل ائتلافی دریایی با هدف ادعایی «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز نکرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز پنجشنبه به نقل از «مارک اسپر»، سرپرست وزارت دفاع آمریکا نوشته متحدان ناتو تعهد قاطع خود را برای شرکت در این ائتلاف جهت مقابله با «تهدیدهای ایران» ابراز نکرده‌اند.

اسپر گفته آمریکا ماه آینده با ارائه جزئیات بیشتری از افزایش «تهدیدهای ایران» تلاش خواهد کرد حمایت آن دسته از اعضای ناتو که تمایلی به مشارکت در این طرح ندارند را جلب کند.

آسوشیتدپرس نوشته این نتیجه مطابق با انتظارات اسپر بوده که از قبل هم انتظار زیادی برای مواجه شدن با تعهدات سرسخت اعضای ناتو نداشته است. او علی‌رغم این گفته برخی از متحدان آمریکا در محافل خصوصی برای شنیدن جزئیات بیشتر از این طرح ابراز تمایل کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز دوشنبه هفته جاری به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت این کشور در تلاش است تا ائتلافی دریایی متشکل از چند کشور برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهد.

مقام آمریکایی مورد استناد رویترز، با بیان اینکه هدف از تشکیل ائتلاف این است که از «کلیه ترددهای دریایی مراقبت شود»، گفت کشتی‌های آمریکایی نیز در این ائتلاف «دیدبان» مشارکت خواهند داشت. به گفته وی، کشورهای مختلف، هم به صورت عملی و هم از طریق تأمین هزینه مالی، در این ائتلاف شرکت می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پنجشنبه گزارش داده متحدان ناتو میلی برای مشارکت در هر گونه تلاش نظامی جهت مقابله با ایران نشان نداده‌اند. اروپا به ویژه در پرتو تهدیدهای نظامی اخیر دولت آمریکا علیه ایران خواستار تاکید بیشتر بر کاستن از احتمالات جنگ در منطقه است.

«یلس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو در پاسخ به این سوال که اعضای این ائتلاف چه پاسخی به درخواست آمریکا نشان داده‌اند گفت هنوز تصمیمی درباره انجام اقدامی خاص گرفته نشده است.

او گفت: «متحدان هم‌نظر بودند که ما به شدت درباره اقداماتی که ایران در منطقه انجام داده و انجام می‌دهد نگران هستیم. گفت‌‌وگو میان متحدان ادامه خواهد یافت، اما پیام اصلی-و تمرکز اصلی- همه متحدان تنش‌زدایی و تلاش برای جلوگیری از وقوع درگیری است.»

یک دیپلمات اروپایی ناتو گفت که این ائتلاف می‌‌خواهد خودش را از موضوعات مرتبط با ایران دور نگاه دارد. ناتو، در عوض خواستار مشاهده آرامش بیشتر میان آمریکا و ایران است و نمی‌خواهد که این مسئله به مسئله ناتو تبدیل شود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته با بیان اینکه چین و ژاپن بخش عمده نفت خود را از خلیج فارس تأمین می‌کنند و واشنگتن نیاز چندانی به نفت این منطقه ندارد، گفت کشورهای دیگر باید از آزادی انتقال نفت از این مسیر اطمینان حاصل کنند و ضرورتی برای حضور آمریکا در این منطقه وجود ندارد.

در چند هفته اخیر ۶ نفتکش در دریای عمان هدف حملات ناشناس قرار گرفته‌اند و آمریکا نیز در پاسخ، ایران را به نقش‌آفرینی در این حوادث متهم کرده است. آمریکا در حالی به این بهانه بر حضور نظامی خود در منطقه افزوده، اما حتی متحدان واشنگتن از جمله ژاپن نیز در مورد صحت ارزیابی آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group