پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

کارشناس کنترل مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان در دوره آموزشی مسئولین فنی واحدهای تولیدی مواد غذایی و بهداشتی مرگ تدریجی با استنشاق گاز متصاعد شده از قرص برنج را مطرح کرد.

به گزارش دیارجنوب، کارشناس کنترل مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اظهار داشت: آفت کش به گروهی از مواد شیمیائی اطلاق می شودکه به منظور نابود ساختن و یا کنترل جمعیت انواع آفت ها از قبیل انواع حشرات، علفهای هرز، قارچ های زیان آور، امثال آن تهیه و تولید می شود.

doreh amoozeshi ghorse berenj 1

نسرین قاسمیان پور در خصوص قرص برنج بیان داشت: قرص برنج (قرص فسفيد آلومينيوم) یکی از سموم دفع آفات است که برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: قرص برنج با نام علمی آلومنیوم فسفید (Aluminium phosphide) تركيب خطرناكي از فسفيدهاست كه جهت جلوگيري از آفت زدگي برنج انبار شده ، استفاده می شود. فسفيدها همچنين جهت دفع آفات ساير غلات انبار شده و جلوگيري از كپك زدگي و جونده كش و غيره نيز مصرف مي گردد. با تماس اين ماده با رطوبت ، گاز خطرناك فسفين آزاد مي گردد كه علت اصلي سمیت اين ماده بوده و هر چه اين تركيبات تازه تر باشد گاز بيشتري آزادكرده و خطرناك تر هستند.

doreh amoozeshi ghorse berenj 1


کارشناس کنترل مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: این قرص با اسامی مشابه فسفيد آلومينيوم، هيدروژن فسفيد ( فسفروس تري هيدريد ، فسفرتيد هيدروژن ) به فروش می رسد.
وی در خصوص ویژگی های این قرص عنوان کرد: قرصی 3 گرمي بوده که بوي سير يا ماهي گنديده مي دهد، دارای جذب خوراكي و استنشاقي بالا و فاقد جذب پوستي می باشد و همچنین از خصوصیات فیزیکی این قرصگازي بدون رنگ، قابل اشتعال ، بوي شبيه به ماهي گنديده ، حلاليت مناسب در آب و الكل به صورت قرص يا پودر در بازار يافت مي شود.

doreh amoozeshi ghorse berenj 1

قاسمیان پور تصریح کرد: تماس انسان با قرص برنج مي تواند عوارض شديد و كشنده اي در برداشته باشد. بر اساس گزارشات ، فسفيدها (فسفيد آلومينيوم ..) باعث تحريك شديد دستگاه گوارش ، اختلالات قلبي عروقي ، هيپوتاسيون ، شوك ، آرتيمي ، نارسايي قلبي ، ادم ريوي ، اسيدوز متابوليك ، آسيب كبدي و كليوي ، ترومبوسيتوپني و تشنج نهايتاً كما و مرگ تا 72 ساعت بعد از مصرف مي گردد.
وی افزود: عوارض گوارشي 5 الي 10 دقيقه پس از مصرف حادث شده و سپس ساير علائم ظاهر مي گردد. تسريع در درمان حتي در بيماران به ظاهر بي علامت اهميت بارزي در بهبود بيماران دارد.

doreh amoozeshi ghorse berenj 1

کارشناس کنترل مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بیان داشت: فسفين گازي است با سميت بالا كه بر سيستم گوارشي و سيستم اعصاب اثر مي گذارد. دستگاههايي كه به مقدار اكسيژن بيشتري نياز دارند نسبت به اين سم حساس تر و آسيب پذير تر بوده که اين ارگانها عبارت از مغز، قلب، كبد و كليه می باشد.
وی اضافه کرد: فسفين بعنوان يك حشره كش برای جلوگيري از آلودگي غلات ، خوراك دام ، تنباكو استفاده مي گردد كه به صورت قرصهاي فسفيد ( فسفيد روي ، فسفيد كلسيم و فسفيد آلومينيوم ) كه مرسوم به قرص برنج مي باشد موجود است. اين ماده سمي به راحتي جذب گوارشي گشته و بعد از حل شدن در مايعات بدن ، به صورت ماده سمي فسفين در مي آيد ساير متابوليك ها عبارتند از فسفريك اسيد ، فسفات ، كه از طريق ريه رفع مي گردند.

doreh amoozeshi ghorse berenj 1

مهندس قاسمیان پور در خصوص عوارض ناشي از مصرف قرص برنج يا فسفين تصریح کرد: استنشاق فسفين باعث ايجاد سردرد، گيجي، خستگي، سرفه همراه با خلط ( سبز رنگ )، اختلال در حركت، صحبت كردن، تهوع و استفراغ، درد معده، اسهال، سردرد ... و به دنبال آن مرگ تدریجی می شود.

doreh amoozeshi ghorse berenj 1
کارشناس کنترل مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با توجه به سميت فراوان قرص برنج بیان داشت: اين سم از سال 84 از فهرست سموم مجاز مورد تأئيد سازمان جهاد كشاورزي حذف و محصولات كم خطر جايگزين آن شده است (از جمله قرص‌هاي سير كه داراي پروانه ساخت مي‌باشند)
وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت مسمومیت اتفاقی یا تعمدی با قرص برنج، مصدوم باید بدون اتلاف وقت بع بیمارستان منتقل شود و همچنین به فردی که قرص برنج مصرف کرده به هیچ عنوان نباید مایعات داد زیرا ماهیت این قرص در معده ایجاد گاز است که این گاز به ریه ها راه یافته و در بین سلول ها پخش می شود. خوردن آب این روند را تسریع می کند.

doreh amoozeshi ghorse berenj 1doreh amoozeshi ghorse berenj 1doreh amoozeshi ghorse berenj 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group