پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

کوهنوردان باشگاه شاهین دژ برازجان به قله ۳۰۱۰ متری تاسک - استان فارس صعود کردند.

به گزارش دیارجنوب، در راستای اجرای تقویم شش ماهه دوم سال ۹۸، باشگاه کوهنوردی شاهین دژ برازجان موفق به صعود قله تاسک در استان فارس گردید.

معرفی محل اجرای برنامه:
قله تاسک واقع در روستای زنگنه بن رود و در 55 کیلومتری شیراز بعد از روستای چهل چشمه می باشد. آب و هوای این روستا سرد معتدل می باشد و باغات سیب فراوان دارد. کوهها و قله های اطراف این روستا کوه پهن، کوه نار، کوه تاسک و... می باشد.
فاصله زمانی تقاطع جاده اصلی تا روستای مرادآباد 45 دقیقه است و مسافت تقاطع جاده اصلی تا این روستا حدود 26 کیلومتر و روستا در موقعیت جغرافیایی 29 درجه و 49 دقیقه شمالی، 51 درجه و 51 دقیقه شرقی قرار دارد.

معرفی قله:
قله تاسک به ارتفاع ۳۰۱۰ متر از سطح دریا و از قلل رشته کوه زاگرس واقع در استان فارس، شهرستان نورآباد ممسنی می باشد. این قله به گونه ای واقع گردیده است که بسیار بادگیر می باشد. کوه تاسک تقریباً بصورت شرقی - غربی واقع شده و کاملاً جدا از سایر ارتفاعات در میان اراضی هموار قرار گرفته است. مسیر صعود قله، یال اصلی می باشد که در مسیر آن چشمه ای وجود ندارد و از نظر پوشش گیاهی تنک می باشد. خط الراس تاسک شامل ۷ قله می باشد که ۶ قله اول آن قله های فرعی هستند.

گزارش صعود:
بر اساس تقویم شش ماهه دوم سال ۹۸ باشگاه کوهنوردی شاهین دژ برازجان، تیمی متشکل از ۱۶ کوهنورد جهت صعود به قله تاسک استان فارس روز پنجشنبه مورخه ۹۸/۰۷/۱۱ ساعت ۱۳:۳۰ ظهر حرکت خود را از پارک کوهنورد برازجان آغاز نموده و پس از عبور از شهرهای دالکی، کنارتخته، قائمیه و گذشتن از دشت ارژن وارد مسیر فرعی روستای چهل چشمه شدند. حدود ساعت ۱۸:۰۰ عصر به روستای مرادآباد رسیده و با استقبال گرم خانواده رزمجو که قرار بود شب را در منزل ایشان سپری کنند، مواجه گردیدند. پس از صرف شام و آماده نمودن کوله صعود و جلسه توجیهی حدود ساعت ۲۳:۰۰ خاموشی زده شد.
صبح روز جمعه مورخه ۹۸/۰۷/۱۲ ساعت ۵:۳۰ بامداد بیدار باش اعلام شد. افراد تیم با تجهیز کردن کوله سبک قله که شامل صبحانه، تنقلات و آب کافی بود، ساعت ۶:۳۰ بامداد پیمایش را با نام و یاد پروردگار مهربان در حالی که ارتفاع مبدا حرکت ۲۲۰۳ متر بود، آغاز نمودند.
حرکت تیم از کنار خانه های ویلایی شروع و از داخل دره ای که مملو از باغ های انگور بود به سمت کوه ادامه پیدا کرد. با گذشتن از میان درختان کیالک موجود در منطقه که به گفته اهالی روستا به دلیل سرمای هوا فاقد میوه بودند، کم کم به شیب مسیر افزوده گردید ولی افراد تیم با آمادگی خوبی که داشتند بصورت آهسته و پیوسته و در هوایی نیمه ابری که برای دقایقی بارش پراکنده ای هم داشت، ادامه مسیر داده و با پشت سر گذاشتن چهار قله فرعی جهت استراحت و صرف صبحانه توقفی نیم ساعته نمودند. با تجدید قوا مجدداً تیم با همان نظم قبلی حرکت خود را به سمت قله آغاز و حدود ساعت ۱۰:۳۰ پای بر قله تاسک که جی پی اس ما ارتفاع آن را ۳۰۴۸ متر از سطح دریا نشان میداد، گذاشتند.
پس از توقفی نیم ساعته بر روی قله جهت استراحت و گرفتن عکس های یادگاری، مسیر برگشت به سمت روستا با همان نظم قبلی در پیش گرفته شد و تیم حدود ساعت ۱۳:۱۵ به روستا و منزل آقای رزمجو رسیدند.
با صرف ناهار و کمی استراحت ساعت ۱۵:۰۰ حرکت به سمت برازجان در پیش گرفته شد که از همان ابتدای حرکت بارش شدید باران و تگرگ نیز آغاز و تا نیمی از مسیر ادامه داشت. بالاخره تیم در ساعت ۱۹:۰۰ با صحت و سلامت کلیه نفرات به برازجان رسیدند و برنامه ای دیگر از برنامه های باشگاه را با موفقیت به پایان رساندند.

نفرات شرکت کننده در برنامه:
مختار هادی نژاد(سرپرست باشگاه)، بهرام کمالیان(سرپرست برنامه)، رحیم قاسمیان پور(سرقدم،مسئول فنی)، رضا ملکمی(راهنما)، رضا قاسمیان پور(عقب دار)، امین کمالی و مهدی حیدری(عکاس)، مریم نوذری، زهرا تیباش، اعظم اثنی عشری، وحید حسینی، منصور نوذری، امید کمالی، بهرام نوذری، مختار نوذری، مسعود کیانی

kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1 kohnavardi gholeh tasak 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group