شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

تیم کوهنوردان باشگاه شاهین دژ برازجان به بام ایران قله ۵۶۷۱ متری دماوند – مازندران صعود کردند.

به گزارش دیارجنوب در راستای اجرای تقویم شش ماهه اول سال ۹۸ باشگاه کوهنوردی شاهین دژ برازجان موفق به صعود به بام ایران قله دماوند در استان مازندران گردید.
معرفی قله
قله دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ متر به عنوان بام ایران و شهرت جهانی دارد. این کوه در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار دارد. دماوند بلندترین کوه ایران وخاورمیانه و بلندترین شیب را در قله های آتشفشانی دارد. همچنین بلند ترین قله مخروطی جهان به شمار میرود. آخرین فعالیت آتشفشانی دماوند به چند هزار سال پیش برمیگردد. اکنون نیمه فعال میباشد ودر ۵۰۰ متری قله در جبهه جنوبی فعالیت آتشفشانی دیده میشود که این محل به تپه گوگردی معروف است.
دم یا دنب در زبان پهلوی به معنی گرما یا بخار و گاز است و آوند به معنی ظرف میباشد. قله دماوند از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران قراردارد. در هنگام صاف و آفتابی بودن هوا از تهران، ورامین، قم و حتی از روی قله ی کرکس قابل رویت است.

سيماي جغرافيايي منطقه:
ارتفاعات و نقاط مهم منطقه ( قلل همجوار ، گردنه ها،دره ها و …… با توصیف چشم اندازها ) : کوه دَماوَند کوهی در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین قله آتشفشانی آسیا است.

دماوند دومین کوه بلند فلات ایران و خاورمیانه است. دماوند در پاره مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد. از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد.

منابع مختلف اندازه‌های گوناگونی برای ارتفاع کوه دماوند از سطح آب‌های آزاد ذکر کرده‌اند. به نقل از درگاه ملّی آمار ایران، ارتفاع این کوه ۵۶۱۰ متر است (درگاه ملی آمار، ۲۰۱۲) و منابع دیگر، از جمله پایگاه ملّی داده‌های علوم زمین ایران و وبگاه رصدخانه زمین ناسا، ارتفاع آن را به ترتیب ۵۶۷۰ متر و ۵۶۷۱ متر نقل کرده اند.

راه های دسترسی به منطقه با ذکر موقعیت و وضعیت ( آسفالت _ خاکی):
پس از گذر از شهرهای بومهن، رودهن و آبعلی به دو راهی دماوند فیروزکوه و آمل میرسید. مسیر مستقیم به سمت آمل را ادامه میدهیم، پس از پشت سر گذاشتن امام زاده هاشم در شهر پلور ، یک جاده از سمت چپ ، به سمت قرارگاه پلور جدا می شود. بعد از یکی دو تا پیچ به قرار گاه می رسیم.
برای دسترسی به گوسفند سرا و مسجد صاحب الزمان هم باید از جاده ای که به موازات جاده هراز، پلور را به رینه متصل میکند ، به سمت رینه حرکت کنیم . کمی پس از قرارگاه پلور ، در جاده آسفالت به یک دو راهی می رسیم. مسیر مستقیم به سمت دریاچه سد لار و پارکینگ غربی (پایه صعود جبهه غربی) می رود و مسیر سمت راست با یک تابلو راهنما به سمت رینه می رود. به سمت رینه حرکت میکنیم و پس از حدود ۵ کیلومتر به جاده خاکی میرسیم که تابلوی با نوشته ” منابع طبیعی دماوند” در ورودی آن دیده میشود.
این جاده خاکی بطول حدود ۴ کیلومتر به گوسفند سرا میرسد که مبدا صعودِ پیادۀ کوهنوردان، از جبهۀ جنوبی میباشد.

نام نزديكترين شهر يا روستا:
آبادی ها و روستاهای چندی اطراف قله دماوند قرار دارند که عبارتند از ناندَل و حاجی دِلا در شمال ، تینه و کُرف در شرق و گَزَنک، ملارد، گزانه، آبگرم، رینه و پُلور در جنوب

نوع پوشش گیاهی منطقه:
پوشش گیاهی غنی از علف های وحشی در کوهپایه و از ارتفاع ۴۵۰۰ متری تا قله پوشش فوق العاده ضعیف به علت وجود گاز گوگرد در منطقه.

جانوران منطقه:
این منطقه به دلیل موقعیت ویژه آن که از شمال به جنگل و از جنوب به کوه‌های هم‌ مرز کویر مشرف است، میزبان انواع مختلفی از جانوران است، از جمله:
جانوران شکارچی چهارپا:
روباه، شغال، سگ و گرگ در پیرامون دماوند پراکنده‌اند. این جانوران تا ارتفاع ۴۰۰۰متری کوه دماوند هم دیده می‌شوند. خرس‌ها هم در این منطقه وجود دارند، اما بیشتر در غرب و شمال دیده می‌شوند و از ارتفاعات بلند دوری می‌کنند.

جانوران گیاه‌خوار:
کَل، میش، آهو، گراز، خرگوش. به جز حیوانات گراز و خرگوش که در دشت‌های کوهپایه‌ای کوه دماوند زندگی می‌کنند، دیگر جانوران فصل‌های گرم را در ارتفاعات سپری کرده و با سرد شدن هوا به مرور ارتفاع کم می‌کنند. این جانوران تا ۵۰۰۰ متری هم بالا می‌روند.

از پرندگان شکارچی:
عقاب طلایی، جغد و خفاش را می‌توان نام برد. دیگر پرندگان این منطقه تیهو، کبک، سینه سیاه، طوطی و دارکوب هستند.

گزارش صعود:
طبق برنامه ریزی های قبلی تیم ۱۵ نفره باشگاه صبح روز جمعه مورخه ۹۸/۰۵/۰۴ با پنج دستگاه خودرو سواری حرکت خود را به سمت استان مازندران آغاز و پس از پشت سر گذاشتن نیمی از مسیر شب را جهت استراحت در تهران اسکان نمودند.
صبح روز دوم مورخه ۹۸/۰۵/۰۵ با صرف صبحانه و جمع کردن وسایل، حرکت به سمت قرارگاه پلور در استان مازندران آغاز گردید و با گذشتن از شهرهای رودهن، بومهن و آبعلی به قرارگاه رسیده و پس از آماده کردن کوله ها و وسایل مورد نیاز، شب را در آن مکان به استراحت پرداختند.صبح روز سوم مورخه ۹۸/۰۵/۰۶ پس از صرف صبحانه ای مختصر و برداشتن وسایل با سه دستگاه پاترول از قرارگاه به سمت گوسفندسرا حرکت و حدود ۴۰ دقیقه بعد با پشت سر گذاشتن مسیر خاکی به مسجد صاحب الزمان در گوسفندسرا رسیدند.

اعضای تیم پس از بسته بندی وسایل و تحویل به چهارپایان، کوله قله را برداشته و ساعت ۹:۰۰ حرکت به سمت بارگاه سوم آغاز گردید.
تیم، مسیر گوسفندسرا تا بارگاه سوم را جهت انجام هم هوایی بسیار نرم و آهسته و با استراحت های مفید در بین راه پیموده و ساعت ۱۵:۰۰ به بارگاه سوم رسیدند.
پس از تحویل گرفتن وسایل، اعضای تیم اقدام به برپایی کمپ نموده و سپس به استراحت پرداختند. طبق جلسات و صحبت های قبلی قرار بر این بود که صعود به قله در قالب دو تیم صورت پذیرد. بنابراین تیم اول پس از کمی استراحت، جهت هم هوایی حدود ۲۰۰ متر بالا رفته و مجددا به کمپ برگشته و کل تیم شب را در بارگاه سوم به صبح رساندند.
صبح روز چهارم مورخه ۹۸/۰۵/۰۷ تیم اول ساعت ۵:۰۰ بامداد صعود خود را با بدرقه سایر همنوردان تیم دوم آغاز نموده و با طی نمودن مسیر قله با نظمی خاص و حرکت کاملا آرام ساعت ۱۰:۰۰ به آبشار یخی که در سمت راست مسیر و در ارتفاع ۵۱۰۰ متری قرار داشت، رسیدند.
با استراحتی کوتاه و تجدید قوا مجددا حرکت از سر گرفته شد تا اینکه تیم حدود ساعت ۱۳:۰۰ به زیر تپه گوگردی رسید. با استراحتی تقریبا ۱۵ دقیقه ای حرکت به سمت قله آغاز گردید و تیم ساعت ۱۴:۰۰ پای بر روی بام ایران در ارتفاع ۵۶۷۱ متری نهادند. پس از گرفتن عکس های یادگاری، تیم مسیر برگشت را از شن اسکی در پیش گرفتند و با گامهای بلندتر به کم کردن ارتفاع پرداختند.
تیم اول در مسیر برگشت و در ارتفاع حدود ۴۵۰۰ متری با دیدن همنوردان تیم دوم که جهت هم هوایی به این ارتفاع آمده بودند، جانی دوباره گرفته و پس از خوش و بش و احوالپرسی هر دو تیم مسیر برگشت به سمت کمپ را در پیش گرفته و شب را در بارگاه سوم به استراحت پرداختند.
صبح روز پنجم مورخه ۹۸/۰۵/۰۸ تیم دوم ساعت ۶:۰۰ صبح حرکت خود برای رسیدن به قله را با سر قدمی آهسته آغاز و بدون اتلاف وقت مسیر را به سمت آبشار یخی ادامه داده و حدود ساعت ۱۰:۰۰ در ارتفاع ۵۲۰۰ متری به استراحتی چند دقیقه ای پرداختند.
پس از آن مجددا حرکت به سمت قله با استراحت های کوتاه و مفید ادامه پیدا کرده و تیم دوم موفق شد در ساعت ۱۴:۳۰ پای بر روی بام ایران قله دماوند بگذارد و پس از گرفتن عکس های یادگاری مسیر برگشت از شن اسکی را در پیش گرفتند.
تیم اول نیز همزمان با صعود تیم دوم با جمع کردن کمپ ها به سمت گوسفندسرا و پس از آن قرارگاه پلور حرکت نمودند.
تیم دوم حدود ساعت ۱۷:۳۰ به بارگاه سوم رسیدند و شب را جهت استراحت در همانجا ماندند.
صبح روز ششم مورخه۹۸/۰۵/۰۹ تیم دوم پس از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل به سمت گوسفندسرا حرکت و از آنجا نیز بوسیله لندرور به قرارگاه پلور مراجعه نموده و با استراحتی کوتاه و خوردن ناهاری دلچسب حرکت به سمت برازجان آغاز گردید.
شب را نیز در مدرسه ای در شهر قم اسکان نموده و صبح روز هفتم مورخه ۹۸/۰۵/۱۰ حرکت به سمت برازجان را ادامه داده و نیمه های شب به مقصد رسیده و به این صورت برنامه ای دیگر از برنامه های باشگاه با صحت و سلامت کلیه نفرات به پایان رسید.

نفرات شرکت کننده در برنامه:
مختار هادی نژاد(سرپرست برنامه)، رحیم قاسمیان پور(مسئول فنی،سرقدم)، سعید رزم آور(عقب دار)، مهدی حیدری(عکاس)، فاطمه احمدزاده(مدیر بانوان)، منصور نوذری، بهرام نوذری، احسان پرهیزگار، مختار نوذری، محمد نوذری، رضا نوذری، زهرا تیباش، حلیمه نوذری، اعظم اثنی عشری، مریم نوذری

ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1ghole damavand 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group