پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

دکتر اکرم فرهادی،متخصص سلامت سالمندان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در همایش پیشگیری از بیماری آلزایمر، سیاست حاکم برای بیماری آلزایمر در جهان را "پیشگیری" مطرح کرد.

به گزارش دیارجنوب، دکتر اکرم فرهادی،متخصص سلامت سالمندان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در همایش پیشگیری از بیماری آلزایمر اظهار داشت:آگاه سازی جامعه در تمامی سنین، مهمترین رسالت انجمن آلزایمر برای پیشگیری از این بیماری است.

وی اضافه کرد: در کشور ما حدود 700 نفر مبتلا به آلزایمر از نوع دمانس (زوال عقل) در حال زندگی هستند که می توان با شناسایی و آگاهی رسانی به این قشر ، کیفیت زندگی آنها و خانواده هایشان را بهبود بخشید.

فرهادی بیان داشت: در هر 3 ثانیه 1 نفر به دمانس مبتلا می شود و تا سال 2050 تعداد مبتلایان به دمانس در دنیا به135 میلیون نفر خواهد رسید.

وی از علائم این بیماری به از دست رفتن حافظه، اشکال در یافتن کلمات مناسب و موثر، احساس شرمساری، مشکل در انجام دادن کارهای روزمره دانست.

دکتر فرهادی افزود: تا سن 65 سالگی از هر هزار نفر، یک نفر به دمانس مبتلا می شودو بعد از 65 سالگی ، این روند سیر صعودی دارد و از هر 20 نفر، یک نفر و بعد از 80 سالگی از هر 5 نفر، 1 نفر به این بیماری مبتلا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در جهان امروز که افراد عمر بیشتری می کنند با بهبود سطح کیفیت زندگی، باعث بیشتر شدن سالمندان شده و این خطر ابتلا به دمانس را به دلیل افزایش سن، بیشتر می کند.
فرهادی در ادامه اضافه کرد: بیشتر این افراد در کشورهای با در آمد کم و متوسط هستند و رقم 58 درصدی سال 2015 ، به 68 درصد در سال 2050 افزایش می یابد.

اکرم فرهادی بیان داشت: هزینه های متحمل بر درمان دمانس، 718 میلیارد دلار برآورد شده که در مقیاس با درآمد سالانه شرکت اپل برابری می کند.

وی هدف از برگزاری این همایش را بحث و گفتگو در مورد این بیماری و کسب اطلاعات و آگاهی های لازم برشمرد.

فرهادی در خصوص اهمیت این بیماری خاطرنشان کرد: این بیماری بسیار جدی و مهم است چراکه سیر صعودی زیادی در کل دنیا ایجاد شده و پیشرفت کردن این روند بیماری را احتمال داده اند.

وی مهمترین ویژگی این بیماری را نبودن درمان قطعی دانست و گفت: با وجود تمامی تلاشهای صورت گرفته درمان بی نتیجه بوده است.

اکرم فرهادی سیاست حاکم در کل جهان برای این بیماری را سیاست "پیش گیری" دانست و بیان کرد: برای ما و دیگر کشورهای با درآمد متوسط در دنیا، تنها سیاست مبتنی بر پیشگیری از این بیماری می باشد.

فرهادی افزود: انجمن جهانی آلزایمر اعلام کرده ،" مردم باید بدانند و عمل کنند" یعنی برای رفتار مناسب پیشگیرانه، ما باید حواسمان باشد که ماهیت این بیماری چیست،چگونه بوجود می آید،علائم آن چیست و چه عوامل خطر سازی باعث بوجود آمدن آن می شود و آیا می توان آن را کنترل کرد و نهایتا اینکه جهت پیشگیری از چنین بیماری چه کارهایی انجام گیرد.

دکتر فرهادی در خصوص ایجاد این بیماری اظهار داشت: تغییراتی در مغز ایجاد می شود که سلولهای مغزی که آن را "موزون" می نامیم، به مرور و کم کم از بین می رود، ارتباط بین سلولهای مغزی کم شده،در سیستم پیام رسانی مغزی مشکل ایجاد شده و فرد چه در خانواده و چه سایر افراد نزدیک دچار عدم تشخیص می شود و مغز این پیام را به درستی به شخص مخابره نمی کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه حدود صد سال از کشف این بیماری میگذرد اما هنوز نتوانسته اند عامل بوجود آمدن این مشکل در مغز را دریابند و به همین دلیل درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

دکتر فرهادی بیان داشت: علائم این بیماری قبل از شناسایی توسط دیگران، توسط خود فرد شناخته می شود که فرد خود را در معرض تغییر می بیند که مثل سابق نمی تواند به فعالیت های روتین خود را براحتی انجام دهد و حتی در فعالیت های جمعی مشارکت داشته باشد و این باعث از دست دادن استقلال فرد و و احساس شرمساری در فقر و می شود.

وی تاکید کرد: نحوه ارتباط با این بیماران بسیار حائز اهمیت است و با شناخت و آگاهی نسبت به این بیماری می توان شرایط مبتلایان این بیماری درک و آن ها را یاری نمود.

دکتر فرهادی در خصوص سه عامل خطر غیر قابل کنترل در مواجه با این بیماری گفت: ابتدا افزایش سن به عنوان یک عامل خطرناک، که احتمال ابتلا به آن زیاد،جنسیت که در زنان غالبا ابتلا به این بیماری بیشتر و ژنتیک در افرادی که سابقه فامیلی دارند احتمال 5 درصد ابتلا وجود دارد.

وی تصریح کرد: با روش صحیح زندگی و تغذیه سالم،ورزش، فعالیت های ذهنی که چالش بر انگیز است می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

دکتر فرهادی در پایان مسئله اصلی در تسریع روند آلزایمر را انواع بیماری های مستعد کننده و تشدید کننده دانست و گفت: افرادی که دچار بیماری قلبی عروقی، دیابت، کم کاری تیروئید در صورت عدم درمان، فشار خون بالا در صورت کنترل نشدن و بیماری مزمن دیگر عامل بوجود آمدن و تشدید ابتلای به بیماری آلزایمر هستند.

وی خاطر نشان کرد: افسردگی نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر بروز آلزایمر است به دلیل، رکود و آرامش غیر طبیعی، در خود فرو رفتن، منزوی شدن،عدم شرکت در فعالیت های اجتماعی و تعاملات، کند شدن، همگی باعث ایجاد و بروز آلزایمر می شوند.

 اخبارمرتبط:

سی سالگی زمان پیشگیری بیماری آلزایمر است

تصاویر دیارجنوب از همایش برای پیشگیری از بیماری آلزایمر چه باید کرد در بوشهر

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group