پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در جشنواره عسل کنار استان بوشهر در شهرستان جم از گواهینامه نشان جغرافیایی عسل کنار رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، سیدحسین حسینی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گواهینامه نشان جغرافیایی عسل کنار با علامت جی ای 143 توسط اداره کل مالکیت صنعتی وزارت صنعت معدن تجارت و با همکاری سازمان جهاد کشاوزی و تشکل زنبورداران استان ثبت شده است، رونمایی شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: از این پس واحدهای تولیدی عسل در این استان می‌توانند علامت ثبت ملی محصول 143- GI را بر روی بسته‌بندی‌های تولیدی خود درج کنند. این علامت نشانه تمایز عسل کنار این استان با عسل تولیدی دیگر استان‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان بوشهر در زمینه‌های مختلف صنعتی، عنوان کرد: علاوه بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های بزرگ، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران کوچک در زمینه صنایع تبدیلی و دیگر صنایع به‌منظور توسعه صادرات غیرنفتی فراهم است.

به گزارش فارس، بخشی از پوشش جنگلی استان بوشهر شامل درختان کنار (سدر) است که بیشتر در دامنه کوه‌ها به‌صورت دیم می‌روید و درختی گرمسیری و مقاوم در برابر کم‌آبی و نور خورشید است و میوه آن مصرف انسانی و حیوانی دارد و برگ‌های آن علاوه بر غذای دام برای تهیه مواد دارویی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

این درخت در فصل پاییز گَرده می‌دهد و زنبورداران در این فصل کندوهای خود را برای تولید عسل از نقاط مختلف کشور به استان بوشهر انتقال می‌دهند.

میوه گونه بومی درخت کنار در استان بوشهر ریز و کم‌گوشت است، اما در سال‌های اخیر گونه‌های جدیدی از کنار با عنوان "پیوندی" در این استان در قالب باغ دست کاشت ایجاد شده که با تولید میوه‌های دانه‌درشت و خوشمزه نقشی مهم در اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری و تولید عسل دارد.

عسل کنار دارای خواص دارویی ویژه‌ای است که در میان مردم استان بوشهر و کشورهای حوزه خلیج فارس مشتریان زیادی دارد و قیمت هر کیلوگرم آن براساس کوهی و پرورشی بودن آن بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا سه میلیون ریال است.

سال گذشته در استان بوشهر ۷۰۰ تن عسل تولید شد که از این میزان ۵۰ درصد عسل کنار بوده است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group