پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: با توجه به جمعیت یک‌میلیون و 300 هزارنفری استان بوشهر، باید به ازای هر نفر 4 جلد کتاب وجود داشته باشد، درصورتی‌که به ازای هر نفر یک کتاب هم وجود ندارد.

به گزارش دیارجنوب، سید علی هاشمی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب، اظهار داشت: از 23 تا 30 آبان به نام هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابداری نام‌گذاری شده است که این هفته بهانه‌ای برای شکوفایی استعدادها و تجلیل از فعالان حوزه کتاب است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به برگزاری 440 برنامه ابراز کرد: به مناسب هفته کتاب در استان بوشهر، برنامه‌هایی همچون زنگ کتاب در مدرسه سعادت، دیدار با خانواده شهید احمدی جوان، دیدار با نویسنده مطرح کشور در روستای چهار روستایی، برگزاری نشست تخصصی کتاب با موضوعات مهدویت و کودک، دیدار کتابدارها با ائمه جمعه و 85 نشست تخصصی کتاب برگزار خواهد شد.
وی بابیان اینکه بانوان 55 درصد اعضای کتابخانه‌های استان بوشهر را تشکیل می‌دهند، گفت: در حال حاضر 39 هزار 847 نفر عضو کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی هستند که با توجه به جمعیت یک‌میلیون و 300 هزارنفری استان بوشهر، باید به ازای هر نفر 4 جلد کتاب وجود داشته باشد، درصورتی‌که به ازای هر نفر یک کتاب هم وجود ندارد.
هاشمی از وجود 77 کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در شهرهای بوشهر خبر داد و گفت: شهرهای بوشکان، بادوله و دوراهک تنها شهرهایی هستند که فاقد کتابخانه هستند اما با پیگیری‌های صورت گرفته در آینده نسبت به احداث کتابخانه در این شهرها اقدام خواهیم کرد.
وی بابیان اینکه در شش ماه اخیر بالغ‌بر 11 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شده است، عنوان کرد: بالغ‌بر 900 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های بوشهر موجود است که 66 کتابخانه عمومی نهادی و 10 کتابخانه عمومی مشارکتی بوده است.
وی با اشاره به عوامل ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، تصریح کرد: خانواده با استفاده از خلاقیت، مؤثرتر از هر سیستم دیگری در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی جامعه و فرزندان نقش داشته و دارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر بابیان اینکه برخی نویسندگان و کتابدارها از عدم فروش کتاب‌های خود گلایه دارند، گفت: اگر کتاب‌ها بر اساس نیاز جامعه و ذائقه افراد نوشته شود، به‌خوبی به فروش می‌رسد.
وی با اشاره به نقش گروه‌های جهادی در پیشبرد ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گفت: گروه‌های جهادی با معرفی و هدیه کتاب و ایجاد کتابخانه در مناطق روستایی، نقش تأثیرگذاری در کم کردن هزینه‌ها در مناطق کم برخوردار و محروم ایفا می‌کنند که باید بیش‌ازپیش از ظرفیت این گروه‌ها استفاده کرد.
هاشمی با اشاره به اعتبارات کتابخانه‌های استان بوشهر، بیان کرد: در سال جاری مبلغ 720 میلیون تومان برای تملک کتابخانه‌ها در نظر گرفته‌شده که از این مبلغ، 470 میلیون تومان هزینه تعمیرات و 250 میلیون تومان هزینه تجهیزات شده است.
وی با بیان اینکه 135 کتابدار در استان بوشهر فعالیت دارند، ابراز کرد: کتاب‌های رمان و ادبیات بیشترین استقبال را در میان کتاب‌خوان‌ها داشته و کتاب‌های حوزه دین و روانشناسی و تاریخ در رده‌های بعدی قرار دارند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در خصوص سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها، گفت: تعدادی از شهرداری‌ها سهم نیم درصدی خود را به کتابخانه‌ها به‌خوبی پرداخت می‌کنند اما اکثر شهرداری‌ها سهم کامل نیم درصدی خود را به کتابخانه‌ها پرداخت نمی‌کنند و در این رابطه با مشکلاتی روبرو هستیم./فارس

استان بوشهر

Template Design:Dima Group