شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با تشریح وضعیت منابع آب زیرزمینی استان گفت: شاهد برداشت‌های بی‌رویه و سقوط آزاد سطح آب‌های زیرزمینی در استان بوشهر هستیم.

به گزارش دیارجنوب، حسین باشی زادگان اظهار داشت: بررسی تغییرات منابع آب زیرزمینی دشت‌های استان بوشهر در مرداد نشان دهنده افت متوسط ۱۰ سانتیمتری سطح ایستابی آبخوان‌های استان بوشهر است.
وی افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، میزان افت تراز سفره‌های زیرزمینی تنها ۵ سانتیمتر بوده و این رقم نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی دارد که حاکی از برداشت بیشتر آب از ذخایر آب زیرزمینی در مدت مشابه است.
عمده دشت‌های استان ممنوعه است
سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با ممنوعه و ممنوعه بحرانی خواندن عمده دشت‌های استان خاطرنشان کرد: طی پنج ماه اخیر میانگین افت سطح آب آبخوان‌های استان بوشهر به ۲۰ سانتیمتر رسیده است.
وی اضافه کرد: در بعضی دشت‌ها نظیر جم، ریز، باغان، دشت پلنگ، لاور، دهرود-تنگ ارم، بوشکان، طلحه – فاریاب، خون و برازجان، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی از حداقل ۳۰ سانتیمتر تا نزدیک به یک متر اتفاق افتاده است.
افت بیش از یک متری دشت لاور
باشی زادگان یادآور شد: سایر دشت‌های دارای شرایط هجوم آب شور مثل دشت‌های کاکی-بردخون، چاهگاه و اهرم نیز در مقیاس کمتر، اما با شرایط بحرانی‌تر افت سطح آب را تجربه کرده‌اند به نحوی که در مرداد ماه، تمامی دشت‌های مهم استان به جز مناطق دیر-کنگان افت سطح آب را تجربه کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در یک ماه گذشته دشت لاور از محدوده مطالعاتی چاه‌گاه در شهرستان دشتی با افت شدید به میزان ۱۲۵ سانتیمتر، بحرانی‌ترین شرایط در میان دشت‌های استان را تجربه کرده است.
شرایط بحرانی آبخوان‌ها
سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: شرایط بحرانی آبخوان‌های ممنوعه استان بر کسی پوشیده نیست و حتی بارش‌های بسیار خوب سال گذشته نیز مانع افت شدید آبخوان‌ها نشده است.
وی با اشاره به اقدامات این شرکت در صیانت از منابع آب زیرزمینی گفت: پایش تغییرات کمی و کیفی منابع آب از طریق شبکه سنجش، بهره برداری بهینه از منابع آبی، رعایت الگوی کشت، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، عدم توسعه کشاورزی و باغات، برخورد با متخلفین و بهره برداران غیر مجاز از عمده اولویت و برنامه‌هایی است که شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر به صورت مستمر در دست اقدام و پیگیری دارد./مهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group