جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

کارشناس ثبت آثارملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: تاکنون۳۰ اثر از آیین‌های مذهبی این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش دیارجنوب، سودابه معموری اظهار داشت: از مجموع ۷۰ اثر میراث ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی ۳۰ اثر مربوط به آیین‌های عزاداری مردم استان بوشهر در ماه محرم و صفر است.
وی بیان کرد: از برجسته‌ترین مراسم های آیینی استان بوشهر در ماه های محرم و صفر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده می توان به سنج و دمام، مختک علی اصغر، شهید کردن علم، نان پوشی،
پخت آش بوشهری در مراسم سوگواری اباعبدالله، پامنبری، گندم کوبی در شبانکاره، پخت هریسه در شهر شنبه، شب یازده محرم در روستای هلیله و تعزیه اشاره کرد.
معموری تصریح کرد: این استان در کنار جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، فرهنگ پر محتوای آیینی و مناسبتی در خود دارد که این قبیل مراسم های آیینی نشان از علاقه مندی بالای مردم این استان به سرور و سالار شهیدان است.
کارشناس ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: این مراسم ها خود به تنهایی می‌تواند معرف فرهنگ استان و جذب کننده گردشگر باشد که باید از این ظرفیت نهایت استفاده شود./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group